zondag 3 maart 2013

Schelvis uit de rookoven



De Camerons rookoven heb ik al jaren. Meestal doe ik er forelletjes of een makreel in. Hij stond al
sinds vorige zomer in de kast; op verzoek heb ik 'm er dit weekend uitgehaald.
Bij de visboer heb ik twee schelvissen gehaald en een stuk zalm die ik ingevet heb met zonnebloemolie. Je kunt de vis ook los op het rooster leggen en het rooster goed invetten, maar mijn ervaring is dat alles toch vastplakt. Het is een rotwerk om de oven na gebruik schoon te maken, dus als je dat iets kunt vergemakkelijken door aluminiumfolie te gebruiken dan doe ik dat.



Op de bodem van de rookoven strooi je houtmot. Hiervoor heb je speciale (dure) mot, van verschillende houtsoorten. Ik heb Alder smoking chips. Je kunt lang met een bakje houtmot doen, want er hoeft niet zoveel op de bodem gestrooid te worden. Roken gaat het toch wel.
Over de houtmot leg je een afdekplaat, daarop komt het rooster.

Zet de oven op het vuur met de schuifdeksel op een kier. Zodra er rook uit de oven komt schuif je de deksel dicht en laat je de vissen roken op halfhoog vuur tot ze gaar zijn. Dat was nu na ongeveer 20minuten. Belangrijk is het om de afzuigkap op een hoge stand te zetten, want je hele huis gaat er naar ruiken. Ik zet de oven liever in de zomer buiten op de bbq of op een klein gasbrandertje.



De Camerons rookoven


Houtmot op de bodem van de rookoven
Gerookte schelvis

De gerookte zalm was heerlijk. Over de schelvis waren we niet enthousiast; het vlees was stug en vlokkerig. Was de vis niet vers genoeg of is schelvis sowieso wat stugger? Volgende keer weer een andere vis proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...