dinsdag 8 juli 2014

Monchoutaart


Monchoutaart: heerlijk! Meestal krijg je op een verjaardag eentje uit een pakje en die is ook best lekker. Maar het is natuurlijk veel leuker en lekkerder om het helemaal zelf te maken! Dit recept komt van judithscakes.nl: een blog met alleen maar lekkere taarten en cakes. De recepten op deze blog kloppen altijd.

De bodem is gemaakt van de helft bastognekoekjes en de helft digestivekoekjes. De roomlaag is mooi hoog en stevig en de kersen komen uit een pot. Je zou ook vlaaivulling kunnen gebruiken (de kersen of aardbeienvulling van Hak bv).
Vanaf nu ga ik monchoutaart altijd op deze manier maken: zo hoort ie te zijn.

Ingrediënten
140 gram bastognekoekjes
140 gram digestive koekjes
125 gram roomboter

500 ml slagroom
200 gram witte basterdsuiker
400 gram monchou of stevige roomkaas
3 blaadjes gelatine
50 ml (half)volle melk

pot kersen van 680 gram
2 eetl maïzena
(of vlaaivulling uit blik van bv. Hak)

Bereiding
Vet een springvorm in met een diameter van 26cm (24cm kan ook, maar dan wordt de bodem wat dikker). Bekleed de bodem met bakpapier. Verkruimel de koekjes en biscuit met de deegroller of in de keukenmachine tot fijn kruim. Smelt de boter en voeg de koekkruimels daar aan toe. Verdeel de koekkruimels over de bodem van de springvorm, druk het aan met je vingers en laat het opstijven in de koelkast.

Week de blaadjes gelatine in koud water. Klop de slagroom goed stijf. Klop de monchou met de suiker luchtig. Verwarm de melk, knijp de gelatine uit en los dit op in de warme melk (van het vuur af). Laat het iets afkoelen. Vermeng dit mengsel met de monchou, spatel daarna de slagroom erdoor. Verdeel dit mengsel over de koekjesbodem. Laat de taart een paar uren (liefst een nacht) opstijven in de koelkast.
Voor de topping: maak deze pas, wanneer de taart is opgesteven. Doe de kersen door een zeef, vang het vocht op in een pannetje. Meng twee eetlepels van dit kersenvocht met de maïzena, roer tot een papje. De rest van het vocht verwarm je op het vuur. Giet het maïzenapapje er (van het vuur af) langzaam en roerend bij. Verwarm het daarna net zo lang, tot het kersenvocht gebonden is. Voeg dan de kersen toe, roer door, laat een beetje afkoelen. Verdeel het daarna over de taart en zet de taart nog even in de koelkast. 
De taart is voor 10 – 12 personen.

10 opmerkingen:

  1. Deze taart maakte ik 30 jaar geleden al en was altijd een groot succes. Ik maakte 'm dan inderdaad met vlaaivulling uit een blikje. Grappig dat je dit recept steeds weer ziet opduiken. Ik zal 'm ook weer eens een keertje maken, maar dan deze versie.Wat een heerlijk blog heeft Judith Cakes, ik zou alles wel willen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej, ik zie hem nu pas, wat leuk!! Ik ga hem het weekend weer maken... blijft lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze taart al meerdere keren gemaakt, iedereen vind het een super succes! Nog nooit zo'n lekkere monchou taart gemaakt !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb deze vandaag gemaakt morgen last ik weten hoe hij smaakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak mon chou vaak, recept klopt maar gelatine is echt overbodig. Hij lukt prima zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt heerlijk. Door iedereen lekker bevonden. Aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze taart heeft mijn 'ik-lust-geen-enkele-taart-dochter' aan de taart gekregen, nadeel is wel dat ik nooit meer weg kom met een gekochte taart hahaha. Zelfs het bezoek houdt er al jaren rekening mee dat deze taart geserveerd wordt, het jaar dat ik een andere taart introduceerde werd mij ook niet in dank afgenomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo
    Ik schrijf u om u te informeren dat we onderhandse leningen aanbieden tegen een rentetarief van 2%. We kunnen u lenen om zaken te doen, een boerderij te beheren of wat u ook als project wilt doen. Neem rechtstreeks contact met ons op via e-mail: (sduplens@gmail.com)
    Vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...