donderdag 4 december 2014

De Chinese keuken


Wat een ontdekking!
'De echte Chinese keuken thuis' van Fuchsia Dunlop. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ben nu fan van haar. Wat een geweldig boek. En zo makkelijk!
Het enige is: je moet wel eerst naar een grote Oriental supermarkt om een nieuwe basisvoorraad aan te schaffen.
Geen probleem. Daar doe ik nooit moeilijk over.

Ik ben naar de Amazing Oriental in Groningen geweest. Ook op zondagmiddag geopend: handig. Neem een grote tas mee, want je koopt meer dan op je lijstje staat (zo gaat dat in de Hanos ook altijd...)

Er zijn een paar ingrediënten die steeds terugkomen in de Chinese keuken:
knoflook, gember, lente ui.
Onmisbaar: donkere- en lichte sojasaus, chinkiangazijn ( of Chinese zwarte rijstazijn), Shaoxing rijstwijn, sesamolie, chiliolie, arachideolie om in te wokken.

Dan nog een paar belangrijke smaakmakers:
Laoganma bonensaus, chilibonensaus, Sichuanpeper, gefermenteerde zwarte bonen, en aardappelzetmeel om de sauzen af te maken.
Met de gefermenteerde tofu, ingelegde groente zoals mosterdkool en gedroogde garnalen moet ik nog experimenteren.








Ik heb meteen een nieuwe wok en wokspatel gekocht. Het is belangrijk om de wok eerst goed in te branden. Een paar mooie kommen om de gerechten in te serveren horen er natuurlijk ook bij. Dan nog wat eetstokjes.


De Chinese keuken kost vooral voorbereidingstijd. Alles moet gesneden in kommetjes klaar staan (veel knoflook, veel gember, veel lente ui).
Maatlepels voor een eetlepel, theelepel etc zijn ook handig, omdat je veel marinades, dressings en sauzen hiermee kunt afmeten.

Als alles klaar staat ben je na een paar minuten wokken klaar.
Ik heb nu meerdere maaltijden gemaakt met tofu, kip, rijst, komkommersalade en gewokte groenten. Vooral die groenten zijn erg lekker: choy sum, baby paksoi met shiitakes, spinazie met gember, en geroerbakte snijbiet.
Ik had nooit zoveel met tofu, maar in de Chinese keuken is het verrukkelijk.

De Sichuanese chilipepertuinbonenpasta is vooral een aanrader. Ik heb die van het bekende merk Lee Kum Kee, maar wil ook de echte uit Pixian nog eens proberen.

Voor alle informatie over Aziatische ingrediënten kijk ik altijd op de site 
aziatische-ingredienten.nl.
De website van Fuchsia Dunlop is ook leuk om te lezen. Haar boek is in elk geval een aanrader! Ik zal snel een paar recepten op de blog zetten die ik inmiddels heb gemaakt.



1 opmerking:

  1. Ik rol bijna van mijn stoel, zo enthousiast dat had ik noooooit verwacht!
    Je hebt al heel wat gemaakt zo te zien, maar eh je staat toch niet op tafel hè om een fotootje te maken ;-)
    Ik zie allemaal bekende gerechtjes, flesjes, potjes, zakjes, schaaltjes, stokjes, wok en spatel, helemaal leuk!

    Lekker weekend alvast!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...