vrijdag 21 oktober 2016

Pompoensoep met tomaat en rode linzen


Het is weer herfst, dus tijd voor pompoen. En dan ben ik altijd weer op zoek naar nieuwe recepten voor pompoensoep. Deze versie van Bill Granger is verrukkelijk!
Ik las ergens dat gepureerde pompoensoep doet denken aan babyvoeding: zacht en romig. En daar was ik het eigenlijk wel mee eens. Deze soep eet veel lekkerder, omdat hij stevig is en je iets te happen hebt. Ik denk dat ik dit tot nu toe de lekkerste pompoensoep vind.
Het is een kruidige, pittige soep (het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel chili je toevoegt) die heel goed van smaak is doordat de groenten eerst worden geroosterd in de oven. 
Zonder rode linzen is de soep trouwens ook lekker.
Serveer met Griekse yoghurt en brood.





Uit het boek 'Bill's basics' van Bill Granger.


Ingrediënten, voor 4-6 personen
1 Hokkaido pompoen (ongeveer 1,5 kilo), ongeschild in stukken van 4cm
5 tomaten (ongeveer 500 gram), gehalveerd
1 wortel, geschild en in stukken 
6 teentjes knoflook (heel)
4 eetl olijfolie
2 theel korianderpoeder
2 theel komijnpoeder
2 theel paprikapoeder
snuf chilipoeder
versgemalen zwarte peper en zout
1 liter groentebouillon (2 tabletten)
180 gram rode linzen
Griekse yoghurt
pul biber, chilivlokken of sumak

Bereiding
Snijd de pompoen in stukken van ongeveer 4x4cm. Doe de pompoen, tomaten, wortel en knoflook in een braadslede. Besprenkel met olijfolie en strooi de koriander-, komijn-, paprika- en chilipoeder erover. Breng op smaak met versgemalen zwarte peper en zout. 
Hussel alles goed. Bedek de braadslede met een dikke laag aluminiumfolie en zet 1½ uur in een oven op 180 graden, tot de groenten gaar zijn.

Schep de groenten in een soeppan en stamp ze grof met een pureestamper of vork.
Roer de warme bouillon erdoor en breng aan de kook.
Voeg de linzen toe en laat nog ongeveer 20 minuten zacht koken tot de linzen uit elkaar vallen. Breng op smaak met peper en zout.


Serveer de soep met een klodder Griekse yoghurt en bestrooi dit met pul biber of chilivlokken of sumak. Ik heb pul biber gebruikt.
Geef er knapperig (Turks) brood bij.


9 opmerkingen:

  1. Hoi! Ik kreeg deze week mooie pompoen in mijn groentetas en dit recept had ik al een tijdje bij mijn favorieten staan, vanmiddag ga ik hem maken, is ie morgen extra lekker! Groet Nicolet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hoe is het bij jou gelukt. Zelf net het Recept gemaakt. Zach er goed uit alleen de smaak vond ik wat aan de sterke kant. Heeft u misschien enige tips voor mij om de smaak wat beter te krijgen

      Verwijderen
  2. Hoi, recentelijk ook gemaakt en... Super lekker! Dank je voor de uitgebreide beschrijving. Groetjes, Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amazing post with lots of informative and useful and amazing content. Well written and done!! Thanks for sharing keep posting.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. https://pucp.edu.pe https://pucsp.br https://egwunutshellblog.com https://pure-crystalline-cbd.com https://pure-isolate-cbd.com

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...