maandag 15 september 2014

Kokkels met knoflookolie


Heerlijk vind ik deze schelpjes! Echt een delicatesse. Ik hou ervan om de kokkel uit het schelpje te peuteren en het geluid van de schelpjes als je nog zoekt naar eentje die gevuld is. En als je dan denkt dat ze écht allemaal leeg zijn, dan vind je tóch nog eentje onderin de pan.

Het geheim is: goede olijfolie, veel knoflook en peterselie. Daar maak je bijna alles lekker mee. Je hebt variaties met rode peper, stukjes tomaat, met of zonder witte wijn. Allemaal even lekker.

Een kilo kokkels is genoeg als voorgerecht voor 4 personen of als hoofdgerecht voor 2 personen. Als hoofdgerecht lekker met linguini of risotto. Als voorgerecht met wat stokbrood om in de knoflookolie te dippen.
Omdat ik thuis de enige ben die ze eet, had ik een hele kilo voor mezelf!! Lucky me...
 


Ingrediënten
1 kg kokkels
4 teentjes knoflook, fijngesneden
1 dl olijfolie
klein scheutje witte wijn

2 eetl peterselie, fijngesneden
1/2 rood pepertje, fijngesneden

Bereiding
Was de kokkels in ruim water. Gooi kapotte schelpjes meteen weg.
Verwarm de knoflook en rode peper in de olijfolie in een hoge koekenpan, maar laat de knoflook niet bruin worden.
Doe de kokkels in de pan en zet het vuur hoger. Voeg na een minuut de witte wijn toe en schud de pan zo nu en dan tot alle schelpjes geopend zijn.
Bestrooi met peterselie en serveer direct.

Er hoeft geen zout bij, want de kokkels zijn al ziltig van smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...