donderdag 18 september 2014

Thaise kipcurry met bloemkool en linzen


Deze week had ik het met een collega over bloemkoolrecepten. We hadden beide weinig inspiratie.
Van m'n zusje kreeg ik de tip om dit gerecht eens te proberen: een heerlijke Thaise curry met bloemkool en linzen. Snel en gezond. Je kunt er een hele bloemkool in kwijt en de linzen kun je uit blik gebruiken. Nu hoef ik niet elke week curry te eten, maar dit recept is echt de moeite waard.
Na het maken van de foto heb ik nog een kleine wortel in dunne plakjes toegevoegd. Dat geeft nog wat bite en past er goed bij.
Je kunt extra rode currypasta toevoegen als je van spicy houdt. Dit vonden wij wel genoeg. De rode curry pasta kun je natuurlijk zelf maken, maar voor een snel doordeweeks gerecht heb je ook lekkere kant en klare pasta's.

Het recept komt van de website supersnelgezond.nl. Ik heb nog kokosmelk toegevoegd, zodat je echt een currysaus krijgt. Zonder de kokosmelk vond ik het te droog.
Er staan nog meer snelle, gezonde recepten op deze site die ik eens wil proberen.

Ingrediënten
1 bloemkool (ongeveer 500 gram), in roosjes
1 eetl kokosolie
2-3 eetl rode currypasta
250 gram kipfilet, in reepjes
1 blik linzen (265 gram)
klein blikje kokosmelk (165 ml)
evt 1 wortel in dunne plakjes
paar eetl verse koriander
zeezout

Bereiding
Stoom de bloemkoolroosjes ongeveer 10 minuten in een stoommandje in een pan, zodat de bloemkool net gaar is. Je kunt ze ook koken.
Verhit de kokosolie in een wok of grote koekenpan. Voeg de rode currypasta toe en verwarm 10 seconden. Doe de kip in de pan en bak de kip op hoog vuur gaar.
Spoel de linzen onder koud stromend water af in een vergiet.
Zodra de kip gaar is kun je de kokosmelk, linzen en bloemkoolroosjes toevoegen.
Verwarm nog kort zodat de linzen warm worden en je een mooie dikke currysaus hebt.
Breng op smaak met zout.
Voeg evt. nog een rauwe wortel in dunne plakjes toe voor extra bite (het staat ook mooi, die oranje rondjes erbij).

Verdeel de curry over twee borden en bestrooi royaal met verse koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...