maandag 24 juni 2013

Aardbeiensoezen (van Heel Holland Bakt)



Ook ik ben fan van Heel Holland Bakt!
Al weken voordat het programma begon liep ik elke dag op het station langs zo'n reclameposter van het programma. Het programma sprak me meteen aan. Zo positief, leuke kandidaten, leuke (lekkere) opdrachten en geen gezeur. Martine Bijl is grappig en de jury is aardig. Geen reclame. Gewoon een uur lang genieten.

Afgelopen weekend heb ik de worstenbroodjes van Evert al gemaakt. Die zijn mislukt.... helaas.
Ik weet niet of het lag aan het feit dat ik het kleinbroodpoeder achterwege had gelaten (ik gebruik liever geen pakjes, zakjes, poedertjes, verbeteraars etc) maar het brood was klef aan de onderkant en hard bovenop. Ik ga binnenkort een nieuwe poging doen (weer zonder kleinbroodpoeder trouwens).

De aardbeiensoezen van HHB spraken me ook aan. Vooral omdat we om de dag een schaal aardbeien uit de kas plukken. Heb wel eerder soezen gemaakt en dat ging prima.
Nu had ik een paar grote gemaakt, die bleven te plat in de oven. Had ook een paar kleinere gemaakt die precies goed waren na het bakken.
Leuk om te maken, helemaal met eigen aardbeitjes.

Zin in de volgende aflevering!

Ingrediënten
100 ml volle melk
100 ml water
100 gram boter
snuf zout
100 gram bloem
4 eieren

250 ml slagroom
poedersuiker
200 gram aardbeien


Bereiding
Verwarm in een steelpan de melk, water, zout en boter tot de boter gesmolten is. Haal de pan van het vuur en voeg de gezeefde bloem in één keer toe. Roer goed door.
Plaats de pan terug op het vuur en laat enkele minuten garen terwijl je met een pollepel goed blijft roeren.
Neem de pan van het vuur en roer de eieren er één voor één door. Pas als de eerste goed opgenomen is, doe je de volgende erbij. Ik heb het in de KichtenAid gedaan met de vlinderhaak.
Het kan net zo goed met de hand hoor, maar ik zag toevallig afgelopen zaterdag James Martin bij Saturday Kitchen ook soezen maken (eclairs). Hij deed het in de KA en aangezien ik altijd heel blij wordt als ie aanstaat, heb ik hem mooi het werk laten doen.
Meng tot je een mooi glanzend beslag hebt. Doe het in een spuitzak en spuit op een bakplaat of siliconenmatje ronde soezen (ongeveer 8).

Bak ze in ongeveer 30 minuten gaar in een oven op 200 graden. (de kleinere zijn eerder gaar)

Laat ze afkoelen op een taartrooster. Snijd ze dan pas open, leg er een paar in parten gesneden aardbeien in en spuit de opgeklopte en gezoete slagroom erin met een spuitzak.
Spuit nog een slagroomrozet bovenop de soes en leg er nog een paar aardbeien op.

Ik vind het lekker als ze daarna nog even de koelkast in gaan, zodat de slagroom mooi koud een stevig is.

Onhandig om te eten, maar ooooh zo lekker!
 

4 opmerkingen:

  1. Leuk! Staan ook nog op mijn lijstje om een keer te maken. Hebben jullie de winston al gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er staan sinds gisteravond weer een paar dingen op m'n lijstje.
    Het zag er weer heerlijk uit bij HHB.
    Ik zag de winston al op je blog. Mooie foto en goed resultaat!
    Vond je de smaak van het brood de moeite waard?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Judith,
    Zelf ben ik niet zo van het witte brood, maar de winston was erg lekker van smaak, vond ik. En natuurlijk erg leuk om een keer te doen. Ook niet echt moeilijk hoor, het lijkt moeilijker dan het is.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf bak en eet ik ook liever volkoren brood met zaden. De winston ga ik zeker een keer proberen, al is het maar omdat het vlechten een leuke uitdaging is.
    Je ziet de foto wel een keer verschijnen op de blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...