zaterdag 18 januari 2014

Gekarameliseerde witlof met serranoham


Het was weer tijd voor Ottolenghi.
Op de markt had ik kleine biologische witlofstronkjes gehaald en mooi dungesneden serranoham.
Ik had verwacht dat er wel wat over zou blijven van de 12 halve witlofjes, maar nee, we hebben alles met z'n tweeën opgegeten. Je hoeft dit dan ook niet als bijgerecht te zien. Wat puree erbij en je hebt een prima hoofdgerecht.
Zorg er wel voor dat het broodmengsel romig en zacht genoeg is voordat je het op de witlof legt. Het droogt in de oven namelijk nog iets uit. Het mengsel moet romig, zacht, smeuïg en kazig zijn. De ham wordt mooi krokant en de witlof is bitter en zoet tegelijk.
Erg lekker en het ziet er ook nog eens mooi uit: voor herhaling vatbaar dus.


Ingrediënten
6 kleine stronkjes witlof, in de lengte gehalveerd
40 gram roomboter
4 theel suiker
50 gram zuurdesembroodkruim (of ander brood)
70 gram Parmezaanse kaas, geraspt
2 eetl tijmblaadjes
120 ml slagroom
12 kleine plakjes serranoham
olijfolie om te besprenkelen
2 theel bladpeterselie, fijngesneden
zout en peper

 
Bereiding
Verhit de roomboter in een grote koekenpan waar alle witlof in past. Doe de suiker bij de boter en laat smelten. Leg zodra de boter gaat borrelen de halve struikjes witlof op het snijvlak in de pan en bak ze in 2-3 minuten goudbruin. Haal de witlof uit de pan en leg ze op een bakplaat, bekleed met bakpapier, met het snijvlak naar boven. Bestrooi met wat zout en peper.

 
Meng het broodkruim met de parmezaan, tijm, room, 1/4 theel zout en peper. Ik heb uiteindelijk nog iets meer room toegevoegd, omdat het mengsel door het brood wel erg droog werd.
Verdeel dit mengsel over de witlof. Dat gaat makkelijk met je handen.
Leg op elke witlof een stukje serranoham.
Tot zover kun je het gerecht goed voorbereiden en wegzetten in de koelkast.

 
Bak de witlof 15-20 minuten in een oven van 200 graden. Omdat ik kleine stronkjes witlof had, was het na 15 minuten al mooi gaar en bruin.
Serveer heet of warm, besprenkeld met wat olijfolie en bestrooid met de fijngehakte peterselie.

2 opmerkingen:

  1. Lekker is dit hè! Hier ook al een paar keer gemaakt en als ik je foto zie, krijg ik er meteen zin in!
    Ik heb het ook eens als voorgerecht geserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een heerlijke recepten heb je
    zie als je t leuk vind ook mijn kooksite http://lekkerengezond.weebly.com/
    of mijn facebook https://www.facebook.com/pages/Lekker-en-gezond/206697539496187

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...