zaterdag 11 januari 2014

Rogvleugel met beurre noisette, kappertjes en peterselie

Rogvleugel ( 'raie' in het Frans) is niet iets wat je vaak in een restaurant eet of zelf maakt, maar ik houd er wel van. De vis wordt mooi 'flaky' na het garen en dat eet zo lekker.
Op de markt  zag ik een mooie grote rogvleugel liggen en ik dacht meteen aan dit recept. Ik heb het wel eerder op deze manier gemaakt. Je ziet het in meerdere Franse kookboeken staan, al is het dan meestal zwarte boter (met rodewijnazijn) i.p.v. bruine boter. Meestal wordt de rogvleugel gepocheerd in court-bouillon en wordt de botersaus er apart bij gemaakt.
Deze keer heb ik de vis in roomboter gebakken en in de oven verder gegaard. Pas daarna heb ik de saus gemaakt met de boter uit dezelfde pan. Dat kan net zo goed, al was de saus niet zo noisette zoals 'het hoort'. De smaak was heerlijk!
  
 
Ingrediënten, voor 2 personen
1 rogvleugel
100 gram roomboter
1 eetl kappertjes
1 eetl peterselie, fijngesneden
peper en zout
 
Bereiding
Snijd de rogvleugel in 2 stukken en bestrooi ze met peper en zout.
Verwarm de boter in een grote koekenpan en bak de rogvleugels in een paar minuten aan een zijde goudbruin.
Draai heel voorzichtig om (ze vallen snel uit elkaar) en zet de pan nog een paar minuten in een oven van 200 graden. Je kunt ze ook aan de andere zijde in de pan op het vuur garen, maar ik vind dat mooier gaan in de oven.
Haal de rogvleugels uit de pan en leg ze op een bord. Zet de koekenpan met de boter opnieuw op het vuur. Laat de boter nog wat bruiner worden, doe de kappertjes en peterselie erbij, verwarm nog een minuut en verdeel de botersaus over de beide rogvleugels.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...