woensdag 14 januari 2015

Goulash met gerookt paprikapoeder

Er kwam een verzoek: Wil je eens goulash maken?
Prima, een uur later stond de pan op het vuur. Ik had runderriblappen van een goede slager in de buurt gehaald. En dat mooie blikje gerookte paprikapoeder moest ook weer eens geopend worden.
Op de blog van Karin kwam ik een recept tegen dat me meteen aansprak. Het was namelijk de lekkerste goulash die ze ooit hadden gehad. Kijk, dat zijn de recepten die je zoekt en wilt maken.
Het originele recept komt uit het boek van Delia Smith: Keukengeheimen 3.
Ik heb een extra paprika en teentje knoflook toegevoegd. Wat vooral lekker is aan deze goulash is de smaak van het gerookte paprikapoeder. Echt een topper! Lekker met aardappelen, rijst of pasta.

Ik blijf altijd zoeken naar de perfecte recepten. Dit is er weer een! Zo vind ik goulash het lekkerst. Nu heb ik het in een grote ovalen Creuset pan gemaakt. Ik lees steeds vaker dat de slowcooker zo handig is voor dit soort gerechten. Het zou best eens kunnen dat die cooker binnenkort besteld wordt... Keukenapparaten en -machines heb je immers nooit teveel. 

Ingrediënten
4 eetl olijfolie
ruim 1 kilo runderriblappen, in blokjes van ongeveer 4cm
3 grote uien, in halve ringen
3 tenen knoflook, fijngesneden
2 eetl bloem
1 eetl mild paprikapoeder
1 eetl pikant gerookt paprikapoeder
3 laurierblaadjes.
650 gram tomaten in blik
3 middelgrote paprika's (nu rood, groen en geel)
zout en versgemalen peper
2 eetl zure room
evt 2 eetl peterselie

Bereiding
Laat de olie in de stoofpan op hoog vuur gloeiend heet worden en bak de blokjes vlees met een paar tegelijk aan alle kanten bruin. Ze moeten een echt diepe, nootbruine kleur krijgen. Omdat ik een grote stoofpan heb kon dit in twee keer. Zorg ervoor dat het vlees op kamertemperatuur is en goed drooggedept is met keukenpapier. Daardoor bakt het vlees mooier bruin. Haal het vlees uit de pan en schep op een bord.

Zet het vuur wat lager en bak de uien ca. 5 minuten of totdat ze bruin gaan worden en aan de randen karamelliseren. Roer de knoflook erdoor en doe het vlees weer in de pan. Bestrooi het geheel met bloem en paprikapoeder en roer grondig. Voeg laurier, tomaten, zout en peper toe en breng alles tegen de kook aan. Leg een goed sluitende deksel op de pan, zet hem midden in de oven of op een laag pitje en laat minimaal 3 uren sudderen. Het vlees moet goed zacht zijn.
Halveer intussen de paprika's, verwijder de zaadlijsten en snijd ze in reepjes van ca. 2x5cm groot. Roer ze na 2,5 uur stooftijd door het vlees, leg de deksel weer op de pan en laat nog 30 minuten stoven.
Haal het gerecht uit de oven en laat 5 minuten rusten. Roer dan voorzichtig de zure room erdoor, zodat je een mooi marmereffect krijt. Bestrooi evt. met fijngesneden peterselie.
We aten er deze keer pasta bij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...