donderdag 22 januari 2015

Mapo tofu


Had ik al gezegd dat ik helemaal fan ben van Fuchsia Dunlop? ;)
Uit haar boek 'De echte Chinese keuken thuis' hebben we inmiddels veel recepten getest. Dit bekende tofugerecht uit Sichuan schijnt in alle Chinese restaurants op de menukaart te staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een paar maanden geleden nog nooit van had gehoord. Op de blog van Karin las ik er voor de eerste keer iets over. Een onbekende naam, een gerecht met ingrediënten die ik niet in huis had. Op de website aziatische-ingrediënten.nl zag ik er ook wat over staan en ik werd steeds nieuwsgieriger.
Een paar weken geleden hebben we de vegetarische versie gegeten. Die was goed op smaak alleen had ik de tofu iets te zompig laten worden. Ook miste ik wat hartigs. De versie met rundergehakt erdoor maakt het helemaal af.
Lekker met rijst en een komkommersalade met knoflook.


In het originele recept worden nog 2 theelepels chilipepers en een 1/4 theelepel witte peper toegevoegd. Dat vinden wij wat te spicy. Alleen al van de chilipasta en sichuanpeper wordt het scherp genoeg.
Voor de vegetarische versie laat je het rundergehakt weg.


Ingrediënten
500 gram naturel tofu
4 eetl arachideolie
200 gram rundergehakt
1-2 eetl chilibonenpasta
1 eetl gefermenteerde zwarte bonen, afgespoeld en uitgelekt
1 eetl knoflook, fijngehakt
1 eetl gember, fijngehakt
100 ml kippenbouillon of water
2 theel aardappelzetmeel, aangelengd met 2 eetl koud water
1/4 theel gemalen geroosterde sichuanpeper
3 of 4 lente uitjes, alleen het groen in dunne schuine ringen

Bereiding
Snijd de tofu in blokjes van ongeveer 1x2 cm en laat kort uitlekken in een vergiet.
Verhit de wok, voeg de arachideolie toe en bak het gehakt rul. Voeg de chilibonenpasta toe, verlaag het vuur en roerbak ongeveer een minuut tot de olie rood kleurt en heerlijk ruikt.
Voeg de zwarte bonen toe en roerbak kort, voeg daarna de knoflook en gember toe. Zet het vuur niet te hoog en roerbak voorzichtig tot je een dikke geurige saus hebt.

Schep de tofoblokjes in de wok. Duw ze zachtjes aan met je wokspatel zodat ze goed met de saus mengen, maar niet stuk gaan.
Voeg de bouillon of het water toe en breng aan de kook en laat enkele minuten heel zacht koken zodat de tofu alle smaken op kan nemen.

Voeg beetje bij beetje het zetmeelpapje toe en roer zacht tot de saus gebonden is.
Voeg de lente ui toe.
Breng op smaak met zout en bestrooi met sichuanpeper.



1 opmerking:

  1. Heerlijk, hier ook een van de favorieten!
    Dat hadden we een half jaar terug ook niet gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...