woensdag 6 mei 2015

Daslookboter


Aan de rand van onze tuin, in de schaduw onder de bomen, groeien een heleboel daslookplantjes. Een paar vierkante meter wilde knoflook. Je hoeft er niks voor te doen: elk jaar komt dit plantje terug en het breidt zich alleen maar uit. Helaas niet zo snel als zevenblad.
Daslook is familie van de ui, knoflook, prei, sjalot en bieslook: de lookfamilie. Het staat op de lijst van Beschermde planten in Nederland. Een klein beetje plukken in eigen tuin kan geen kwaad denk ik.
Alle onderdelen van dit plantje zijn eetbaar: de bloemen, bladen, steeltjes en ook de knolletjes. De smaak lijkt op knoflook en ui, maar dan wat milder.

Ik heb gelezen dat de smaak van het blad het sterkst is voordat er bloemen aan zitten. Eigenlijk pluk ik het altijd pas als de bloemetjes er al zijn, omdat het me dan pas opvalt dat de daslook er weer is.


Wat kun je in de keuken met daslook doen?
Je kunt er kruidenboter en pesto van maken. Of gebruik het in een salade, soep of saus.
De bloemetjes zijn vooral decoratief in een salade (net als bieslookbloemetjes).
Dit keer een eenvoudig recept voor daslookboter. Een lichtgroene, milde knoflookboter.
Deze boter kun je prima invriezen.


Ingrediënten
10 grote bladeren van daslook (15 gram)
200 gram zachte roomboter
zeezout en zwarte peper

Bereiding
Was de daslook in ruim water en droog goed.
Pureer in een keukenmachine met een klein scheutje water tot een puree. Pureer dan de zachte boter erdoor. Breng op smaak met peper en zout. Garneer eventueel met daslookbloemetjes.

4 opmerkingen:

  1. En soms, heel soms geef je een paar plantjes weg :-) Bij ons bloeien ze bijna, dacht nog zal het even mailen, nou bij deze. Ziet er heerlijk uit, mooie frisse foto's!

    Werk ze weer....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit ga ik maken.....Heb het in mijn tuin.........
    Ben ook benieuwd naar de soep.....heb je die al eens gemaakt...?
    Ga eens op zoek naar het recept.

    Leuk recept dit, thankx

    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet dat er mooi groen uit! Ik heb ze ook in de tuin staan. Misschien dit weekend nog even snel wat plukken. De smaak wordt inderdaad nu minder, na het bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het plantje is al een paar jaar niet meer beschermd. Ik woon vlak bij het Sterrebos te Groningen waar hij nog wel was. Het staat er nu helemaal vol mee. Ook bij mijn vriend in de tuin tiert het welig. Los van dat het heel lekker is is het ook nog eens een mooi plantje

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...