zaterdag 2 mei 2015

Zalmsalade voor op toast


Jaren geleden had ik een bijbaantje in een croissanterie. Sommige salades werden kant-en-klaar gekocht, maar deze moesten we altijd zelf maken. Als je weet hoe lekker en makkelijk zelfgemaakte tonijn- en zalmsalade is, dan zal je het niet weer in de supermarkt kopen (bah). Ik kan het me in elk geval niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst zo'n bakje saus met een paar plukjes vis heb gekocht (meer dan 10 jaar geleden). De ingrediënten heb ik altijd in huis, dus voor onverwacht bezoek staat er zo iets op tafel.



Ingrediënten, voor ongeveer 15 goed belegde toastjes
1 blikje roze of rode zalm (à 200 gram)
1 sjalot, gesnipperd
1 eetl kappertjes
1-2 eetl mayonaise
1 theel citroensap
zwarte peper en zout
evt peterselie of dille ter garnering

Bereiding
Laat de zalm uitlekken in een vergiet en verwijder eventueel de donkere huid.
Meng in een kom met de sjalot, kappertjes, mayonaise en citroensap en breng op smaak met peper en zout.
Verdeel de zalm over kleine toastjes of vul een Italiaanse bol met de salade, als lunch. Garneer met een klein blaadje peterselie of takje dille.

Soms meng ik ook wat fijngesneden dille door de salade. Ook lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...