dinsdag 23 juni 2015

Aziatische fingerfood salade met garnalen


Laatst heb ik ook al van dit soort slahapjes gemaakt, maar dan gevuld met tabbouleh.
Deze Aziatische versie is net zo lekker. Ik had nog wat rijstnoedels over waarmee ik iets wilde maken. Een licht gerechtje dat het ook prima zou doen op een bbq. Dan bereid je de slaschuitjes voor en kan iedereen zelf de garnalen op de bbq (laten) leggen.

Nu 6 stuks, voor 2 personen genoeg als voorgerecht
Dit recept is van Jamie Olivier en zag ik in Delicious mei 2010. Ik heb het iets aangepast.


Ingrediënten, voor 6 stuks
6 compacte slablaadjes (kropsla, little gem, ijsbergsla)
12 gamba's
rasp en sap van 1/2 limoen
snuf Chinees 5-kruidenpoeder
1 cm geraspte verse gember
1/2 theel sesamolie
25 gram rijstnoedels
3 eetl verse koriander, grof gesneden
1/2 rode peper, fijngesneden
1 eetl tamari (of Kikkoman)

Bereiding
Pel de gamba's. Doe ze in een kom met de limoenrasp, de Chinese 5-kruidenpoeder, de gember en een 1/4 theel sesamolie. Meng goed en laat een paar minuten marineren.

Bereid de rijstnoedels volgens de instructies op de verpakking. Die van mij moesten 5 minuten in kokend water weken. Spoel ze daarna af met koud water, laat uitlekken in een vergiet.
Meng 1/4 theel sesamolie, de koriander, rode peper, limoensap en tamari door de rijstnoedels.
Verdeel de rijstnoedels over de slablaadjes.

Bak de garnalen op hoog vuur in een koekenpan tot ze net gaar zijn
Leg op elk slablaadje, bovenop de rijstnoedels, 2 garnalen.

Serveer de fingerfood op een schaal. Vouw het slablaadje iets dubbel en eet uit de hand.

1 opmerking:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...