woensdag 10 juni 2015

Tabbouleh-schuitjes met granaatappel


Het kookboek 'Persiana' van Sabrina Ghayour is mijn nieuwste aanwinst. Twee weken geleden was ze te gast in het BBC-programma 'Saturday Kitchen'. Dezelfde middag heb ik het boek nog gekocht.
Het boek doet me wel wat aan Ottolenghi denken, maar het is een stuk eenvoudiger met minder lange ingrediëntenlijsten. De keuken van het Midden-Oosten spreekt me al lang aan, eigenlijk sinds ik in Istanbul ben geweest.

Toen ik het boek doorbladerde viel dit recept me direct op. Ik heb volkoren bulgur gebruikt en de verhoudingen iets aangepast. Een heerlijk fris voor- of bijgerecht.
Dit keer heb ik geen little gem sla gebruikt, maar de kleine blaadjes van een krop sla uit eigen kas.
 


Ingrediënten
25 gram bulgur
1 groot bosje platte peterselie, fijngehakt
2 tomaten, zonder pitjes en in kleine blokjes
4 lente-uitjes, in fijne ringetjes
50 gram granaatappelpitjes
1/4 theel kaneel
1 of 2 eetl olijfolie
sap van 1/2 citroen
versgemalen zwarte peper en zeezout
6 blaadjes little gem sla

Bereiding
Kook de bulgur zoals aangegeven op de verpakking. Spoel goed af onder koud water, laat uitlekken en doe in een grote kom.

Doe de peterselie, tomaten, lente-ui, granaatappelpitjes en kaneel bij de bulgur en meng goed. Besprenkel met olijfolie zodat het mengsel goed bedekt is, maar niet zo veel dat het vet wordt. Doe nu het citroensap en wat peper en zout erbij.

Schep een flinke lepel tabbouleh in een blaadje sla.
Deze hoeveelheid is genoeg voor 6-8 blaadjes sla. Serveer als een salade als voorgerecht of als bijgerecht.


1 opmerking:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...