zondag 12 mei 2013

Artisjokken salade

 
De Carrefour in Frankrijk... wat een paradijs, ik kan er echt uren rondlopen! (en dat heb ik ook gedaan)

Er lagen mooie bossen artisjokken, die moest ik wel meenemen. Heb er een salade mee gemaakt. Je kunt artisjokken op verschillende manieren bereiden. Dit keer heb ik ze geschild, omdat ze niet groot waren. De artisjokbodem die je dan overhoudt kun je koken en daarna in een salade gebruiken. Wij vonden het heerlijk! Het is wel wat werk, maar dan zijn ze veel lekkerder dan wanneer je ze uit blik gebruikt.
Erbij hadden we o.a. gegrilde dorade en rode mulletjes op de bbq.

Ingrediënten
Artisjokken (nu 5)
Platte peterselie, fijn gesneden
1 tomaat, zaadjes verwijderd, in kleine blokjes

Dressing
1 theel Dijon mosterd
1 eetl rode wijn azijn
4 eetl olijfolie
Peper en zout

Bereiding
Snijd de steel van de artisjokken af, zodat je ze plat neer kunt leggen. Snijd vervolgens de bovenkant eraf tot er ongeveer 2cm overblijft.
Schil de blaadjes met een klein mesje af tot je artisjokbodem overhoudt. Verwijder het binnenste pluisachtige ‘hooi’.
Doe de artisjokken meteen in water met citroensap, want ze verkleuren snel.
Als je ze allemaal geschild heb kook je ze ongeveer 5 minuten in gezouten water (hangt af van de grootte van de bodems). Laat ze afkoelen en druppel de dressing erover en er iets in. Bestrooi met peterselie en de tomatenblokjes.


Als inspiratie heb ik het boek van Rick Stein gebruikt: 'Franse Odyssee'
Dit boek heb ik meegenomen op vakantie, het gaat over een culinaire reis die hij maakt door Zuid-Frankrijk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...