donderdag 15 mei 2014

Aardbeientaartjes met mascarpone en pistache



Eenpersoons taartjes zien er altijd zo mooi uit. In het boek van Ottolenghi staan heerlijke tartelettes, zoals ze ook wel genoemd worden. Die heb ik ook al eerder gemaakt.
Deze kleine taartjes leken me lekker omdat er pistachenootjes in het deeg worden verwerkt én in de marscarponecrème waarmee ze gevuld worden. En dat gecombineerd met aardbeien (of frambozen): dat kan alleen maar lekker zijn!


Het is handig om bakvormpjes te gebruiken met een losse bodem. Dan kun je de het taartje makkelijk uit de vorm halen.

Ik had nog een klein beetje mascarpone-pistachecrème over. Dat heb ik op een beschuitje gesmeerd en belegd met aardbeien: lekker, net een gebakje!

Dit recept heb ik uit het boekje 'Bistro, de mooiste desserts'. Ik heb het recept iets aangepast



Ingrediënten, voor 6 taartjes met een doorsnede van 10cm
Zoet deeg met pistachenoten
70 gram zachte roomboter
70 gram poedersuiker
35 gram gedopte ongezouten pistachenoten, gemalen
een snuf zout
1/2 ei
125 gram patentbloem

Mascarponecrème met pistachenoten
200 gram mascarpone
40 gram poedersuiker
30 gram gedopte ongezouten pistachenoten, gemalen

Aardbeien

Bereiding
Maak het deeg een dag van te voren.
Klop de boter met de poedersuiker zacht in een kom met een houten spatel. Je kunt dit ook in een keukenmachine doen. Voeg de gehakte pistachenoten, het zout en het ei toe. Zodra dit goed gemengd is doe je de bloem erbij. Meng tot het een zacht en samenhangend deeg is. Als je het te lang klopt zal het deeg taai en minder bros worden.
Wikkel het deeg in plasticfolie en leg het een nacht in de koelkast.


Rol de dag erna het deeg uit op een bebloemd werkvlak tot het ongeveer 3mm dik is. Steek er 6 cirkels uit die iets groter zijn dan de bakvormpjes. Ik heb bakvormpjes met een losse bodem gebruikt, met een diameter van 10cm. Met een uitsteekring met een diameter van 11,5cm kwam ik goed uit.
Bekleed de vormpjes tot aan de rand met het deeg. Prik de bodems hier en daar in met een vork. Zet ze daarna nog 30 minuten in de koelkast. Als je dit niet doet zal het deeg in de oven krimpen en zal de rand niet zo mooi gekarteld worden.

Leg bakpapier in de vormpjes, doe er een steunvulling in (bv. bruine bonen, rijst, keramische korrels..) en bak 8 minuten blind in een oven op 200 graden. Verwijder dan de steunvulling en het bakpapier en bak ze nog 5 minuten tot ook de bodem mooi goudbruin en gaar is.

Haal de taartjes uit de oven, zet ze op een taartrooster en laat ze bijna volledig afkoelen voordat je ze uit de vormpjes haalt.


Maak ondertussen de mascarponecrème door de mascarpone met de poedersuiker en de gemalen pistachenootjes te mengen. Doe dit in een spuitzak en spuit het op de bodem van de taartbodems.
Snijd de aardbeien en partjes en verdeel ze over de mascarponecrème.


Bestrooi de aardbeien met extra pistachekruim of grof gehakte pistachenootjes. Dat geeft nog een extra crunch en het groene van de nootjes past mooi bij het rood van de aardbeien.

3 opmerkingen:

  1. Ik zou zo de keuken in willen duiken bij het zien van deze lekkere taartjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je enig idee waar ik deze bakvormpjes met losse bodem kan kopen? Ik kan ze nergens vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gerry,
      Deze bakvormpjes heb ik bij Dille en Kamille gekocht. Grote kookwinkels hebben ze ook wel.
      Groet Judith

      Verwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...