woensdag 28 mei 2014

Mediterrane vissoep met room en venkel



Vissoep met brood vind ik heerlijk als maaltijd, vooral in het weekend.
Deze soep is makkelijk te maken. Nu heb ik zalm en gamba's gebruikt, maar witvis kan er natuurlijk ook in. Lekker met de wortel en venkel en de romige tomatenbasis.
Je kunt de Pastis weglaten, maar dat maakt het nu juist af, vind ik. Ik doe er eigenlijk liever nog wat meer in dan die ene eetlepel. Proef de soep maar eens zonder en met de pastis...

Het recept komt uit het boek 'Tip Culinair, het beste uit 25 jaar'. Ik heb het iets aangepast.


Ingrediënten, voor 2 personen
2 eetl olijfolie
1 sjalot, fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngehakt
1/2 blik tomatenblokjes
750 ml visbouillon
1 dl witte wijn
1 laurierblaadje
1 takje tijm
plukje saffraan
1/2 venkel, in plakjes
1/2 wortel, in plakjes
150 ml room
1 eetl pastis
1 zalmfilet, in repen
6 rauwe gamba's
2 eetl peterselie, fijngesneden
1 eetl dragon, fijngesneden
zout en peper

Bereiding
Bak de sjalot en knoflook ongeveer 5 minuten in de olijfolie in een ruime pan. Bak de tomaten 5 minuten mee. Voeg de bouillon, wijn, laurier, tijm en saffraan toe en laat dit op zacht vuur 20 minuten koken.
Verwijder de laurier en tijm en pureer de soep met een staafmixer.
Breng de soep weer aan de kook, voeg de venkel, wortel en pastis toe en laat de soep nog 5 minuten koken.
Voeg dan de room en vis toe en verwarm de soep nog 2-3 minuten.
Breng goed op smaak met zout en peper en bestrooi met peterselie en dragon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...