vrijdag 13 september 2013

Nacho's uit de oven met guacamole


Nacho's met guacamole doen het altijd goed op een zaterdagavond of op een feestje. Als ik ze voor ons tweeën maak, dan maak ik twee aparte schalen met nacho's en twee aparte schaaltjes met guacamole. Anders is het vechten om de guacamole en de nacho's met de meeste kaas. Op de bank tv kijken met een eigen bord nacho's is heerlijk!

De lekkerste nacho's en guacamole heb ik niet in Mexico gehad (daar hadden we elke ochtend guacamole bij het ontbijt) maar in het Hard Rock Café in Barcelona. Ik weet niet of ze écht zo goed waren, of dat het ook door de sfeer en de mojito's kwam. In elk geval moet ik er altijd al aan denken als ik dit maak. Veel herinneringen hebben met eten te maken.



Ingrediënten
1 zak tortillachips, naturel
2 handjes vol geraspte kaas (bv. Goudse belegen)
2 eetl crème fraîche
1 tomaat, zaadjes verwijderd, in blokjes
1/3 van een rode peper, fijn gesneden

Guacamole
2 avocado's, grof geprakt
sap van 1 limoen
1-2 eetl crème fraîche of zure room
1/3 van een rode peper, fijn gesneden
1/2 sjalotje, fijn gesneden
1 kleine tomaat, zaadjes verwijderd, in kleine blokjes
1 teentje knoflook, geperst
zoveel verse koriander als je lekker vindt, grof gesneden
zout

Bereiding
Maak eerst de guacamole door alle ingrediënten te mengen. Laat de avocado in het begin wat grover, als je alles mengt wordt het vanzelf fijner. Ik vind het lekker als je nog wat stukjes avocado proeft, i.p.v. dat het heel smeuïg en zacht is.
Niet iedereen houdt van koriander, maar in een guacamole is het onmisbaar. Zodra je dat toevoegt ruikt het naar guacamole. Je hoeft niet persé tomaat en sjalot toe te voegen, maar het is wel lekker.
Voeg genoeg limoen (of citroen-)sap en zout toe.

Doe de helft van de nacho's in een schaal, strooi de helft van de kaas en tomatenblokjes erover en strooi dan de andere helft nacho's erover. Bestrooi opnieuw met kaas en wat tomatenblokjes. Je kunt er 2 eetl crème fraîche op scheppen en deze in de oven meeverwarmen, maar je kunt het er ook apart bijgeven (ik doe beide :)

Zet de schaal met nacho's ongeveer 5 minuten in een oven op 180 graden of tot de kaas mooi gesmolten en plakkerig wordt.

Wat is ook wel eens doe is wat chilisaus tussen de nacho's scheppen voordat ze in de oven gaan. Je kunt ook nog kidney beans toevoegen, of wat mais.... oh, er zijn zoveel variaties en allemaal even lekker.
Als er maar genoeg kaas in zit en je niet te weinig guacamole hebt, want die is zo op.




4 opmerkingen:

  1. Ik heb nog een andere variant op de guacamole: avocado, gorgonzola, lenteuitjes en creme fraiche door elkaar. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh dat klinkt lekker. Ik hou ook erg van gorgonzola. Pureer je de gorgonzola dan door de avocado, of prak je het fijn, zodat je nog stukjes kaas ziet?

      Verwijderen
  2. Gewoon lekker prakken! Niet te fijn maken. Is echt heerlijk! En natuurlijk een beetje proberen... wat meer kaas, wat meer ui. Maar dat snap jij natuurlijk als geen ander! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo
    Ik schrijf u om u te informeren dat we onderhandse leningen aanbieden tegen een rentetarief van 2%. We kunnen u lenen om zaken te doen, een boerderij te beheren of wat u ook als project wilt doen. Neem rechtstreeks contact met ons op via e-mail: (sduplens@gmail.com)
    Vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...