donderdag 2 juli 2015

Bulgursalade met erwten, munt en granaatappel


De afgelopen week stonden er alleen maar salades en vis op het menu. Met dit warme weer heb ik behoefte aan een lichte maaltijd. Met deze kom ben ik buiten op een ligstoel onder een boom gaan zitten. Voor mij een prima lunch of maaltijd op een zomerse dag. Je kunt er nog een gegrild visje bij eten.

In plaats van bulgur kun je ook quinoa of couscous gebruiken.
Ik heb nog een paar  gedroogde abrikozen toegevoegd. Wat geitenkaas erdoor lijkt me ook lekker. Of nog wat noten.

Dit recept komt uit m'n nieuwe boek 'Comptoir Libanais'. Dit boek heb ik nog maar een paar weken, maar ik heb er al veel uit gemaakt. Dat is een goed teken! Het zijn over het algemeen eenvoudige gerechten met veel kruiden. Als je dit boek aanschaft: koop dan ook meteen maar een paar granaatappels, want die worden in veel gerechten gebruikt.

Ingrediënten, voor 2 personen
150 gram bulgur (volkoren-, of quinoa of couscous)
100 gram doperwten (kan uit de vriezer)
klein bosje verse munt, grof gehakt
klein bosje platte peterselie, grof gehakt
1 1/2 eetl olijfolie
1/2 eetl ciderazijn
pitten van een 1/2 granaatappel
4 gedroogde abrikozen, in stukjes
versgemalen zwarte peper en zeezout

Bereiding
Kook de bulgur volgens de aanwijzing op de verpakking. Giet uit in een vergiet en laat uitlekken en afkoelen. Maak de korreltjes los met een vork.
Kook de erwtjes 1-2 minuten in gezouten water. Spoel in een vergiet af onder de koude kraan. Laat de erwten uitlekken afkoelen.

Meng in een kom de bulgur met erwtjes, grof gehakte munt en peterselie, de abrikozenstukjes en granaatappelpitjes. Breng op smaak met peper en zout.
Meng de olijfolie en ciderazijn in een kommetje en schenk over de salade. Hussel kort en serveer.

1 opmerking:

  1. Wat een fijn boek is het toch. Inderdaad simpelere recepten dan van Ottolebghi, maar erg lekker en er staat heel veel in wat ik wil maken. Op twitter volg ik ze (ze hebben een restaurant in Londen). Daar kwam ik er achter dat ze nog een boek hebben "Comptoir Libanais express". Het is er alleen in het Engels. Ik hoop ook snel in het Nederlands.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...