zondag 5 juli 2015

Tomatensalade met halloumi en olijven


Toen ik jaren geleden voor het eerst halloumi gebruikte, vond ik het een zoute, rubberachtige kaas die na het bakken smolt en plakkerig werd. Heel anders dan de kaas die ik in Griekenland zo lekker vond.
De kunst is om de kaas in hete olie te bakken, zodat hij bruin en knapperig wordt.
En eet de kaas warm, want na het afkoelen wordt hij taaier.
De combinatie met tomaat, munt en olijven is heerlijk zomers. Lekker als bijgerecht of  om een broodje mee te beleggen.
Ik vond dit in verhouding veel kaas. De kaas én de olijven zijn zout, dus de tomaten vallen een beetje weg. Volgende keer gebruik ik meer tomaten en minder halloumi.
Het recept komt uit het boek 'Comptoir Libanais'.



Ingrediënten, voor 4 personen
300 gram halloumi, in 1cm dikke plakjes (originele recept, ik zou de helft gebruiken)
2 grote tomaten, in plakken
50 gram zachte zwarte olijven, zonder pit, grof gehakt
klein bosje munt, gesnipperd
1 eetl olijfolie
vers citroensap, naar smaak

Bereiding
Dep de plakjes halloumi droog met keukenpapier.
Verhit een scheutje olijfolie in een grote koekenpan. Leg wanneer de olie heet is een paar plakjes kaas in de pan en bak ze ongeveer 1 minuut, of tot de onderkant goudbruin en krokant is. Keer ze om, bak de andere kant ook goudbruin en schep ze op een bord met keukenpapier.

Herhaal dit met de rest van de halloumi.

Snijd de tomaten in plakjes, stapel ze om en om met de plakjes kaas op een serveerschaal. Strooi de gehakte olijven en munt erover.
Druppel er nog wat olijfolie over en flink wat citroensap.
Serveer direct.

4 opmerkingen:

  1. Halloumi is idd een kaas waaraan je moet wennen. Toch vind ik hem soms erg lekker. Maar gefrituurd wel het beste, ja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet het niet te vaak eten en inderdaad goed bakken. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen deze kaas waardeert.

      Verwijderen
  2. Mag ik vragen : waar koop jij je halloumi? Ik heb het een paar keer klaargemaakt en vond het inderdaad net rubber.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal bij de kaasboer op de markt in Groningen. Weet niet welk merk het is. De verpakking is blauw met wit. Zal er volgende keer een foto van maken.

      Verwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...