vrijdag 3 juli 2015

Gebakken courgettes met yoghurt, tahin en knoflook


Mijn courgetteplanten doen het dit jaar nog niet zo goed. Raar, want ze zijn heel makkelijk om zelf te verbouwen. Ik had al lang met een overschot courgettes moeten zitten. Helaas. Nog even wachten op de eigen oogst.
Omdat courgette van zichzelf niet zoveel smaak heeft, kun je er echt alle kanten mee op.

Bij dit gerecht gaat het om textuur: de courgette en knoflook zijn knapperig, de yoghurt-tahinsaus is fris en romig. Ik ben echt een tahin-liefhebber.
Dit recept komt weer uit het boek 'Comptoir Libanais'. Ik heb de verhoudingen iets aangepast en gedroogde munt vervangen door verse. Die staat namelijk in de tuin.

Een heerlijk gerechtje als onderdeel van meerdere mezze. Ik heb de helft van het recept gemaakt en at het als voorgerecht: een hele schaal voor mezelf! Lucky me.


Ingrediënten, voor 2 personen als voorgerecht
2 courgettes, in plakjes van 1/2 cm
50 gram bloem
4 tenen knoflook, in dunne plakjes
100 gram Griekse yoghurt
25 gram tahin
2 eetl munt, fijngesneden
zonnebloemolie, om in te bakken
versgemalen zwarte peper en zout

Bereiding
Bestuif de plakjes courgette met bloem. Verhit een paar eetlepels zonnebloemolie in een grote koekenpan. Bak de courgette in kleine porties goudbruin en krokant. Laat uitlekken op een bord met keukenpapier.
In het recept wordt 4-5cm olie in een pan gebruikt om de courgette te bakken: frituren eigenlijk. Ik denk dat het net zo goed kan in een paar eetlepels. Dan worden ze ook bruin en krokant.

Zodra je de laatste courgetteplakjes uit de pan gehaald hebt, bak je in dezelfde olie de plakjes knoflook. Bak ze ook goudbruin en laat ze apart van de courgette uitlekken op keukenpapier.

Klop de yoghurt en tahin goed door elkaar en roer er 1 eetlepel munt door.  

Verdeel de plakjes courgette over een groot bord. Bestrooi met peper en zout.
Schep de yoghurtsaus erop en bestrooi met de rest van de munt en de plakjes knoflook.

Serveer direct, anders wordt de courgette te zacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...