dinsdag 8 april 2014

Witbrood (bloomer) van Paul Hollywood


Als je van brood bakken houdt, dan ken je Paul Hollywood (waarschijnlijk...).
Hij had op de BBC een heel leuk programma over broodbakken, hij was jurylid in The Great British Bake Off (de Engelse versie van Heel Holland Bakt) en deze week ligt zijn nieuwe boek in de winkel.

Dit basis witbrood, een bloomer genoemd, maakte hij in een van de eerste afleveringen van 'How to Bake'. De olijfolie die er doorheen gaat zorgt ervoor dat het brood langer zacht blijft. En dat proef je ook echt. Het brood wordt heerlijk luchtig en zacht.
Er wordt koud water gebruikt i.p.v. lauw water, want Paul Hollywood zegt dat de gist daardoor langzamer groeit en daardoor meer smaak geeft aan het brood.

Ik heb het in plakken ingevroren, zodat ik altijd bruschetta kan maken. Hoewel ik meer van volkorenbrood met zaden en noten houd, is zo'n witbrood ook wel eens lekker.


Ingrediënten
500 gram tarwebloem
10 gram zout
7 gram gedroogde gist
2 eetl olijfolie
320 ml koud water

Bereiding
Doe alle ingrediënten in een kom. Zorg ervoor dat de gist en het zout elkaar niet direct raken.
Meng en kneed met de hand in ongeveer 10 minuten tot een mooi soepel, zacht deeg. Ik heb dit in de KitchenAid gedaan.
Vorm van het deeg een bal, leg in een met zonnebloemolie ingevette kom en rol het deeg even rond, zodat alles bedekt is met olie. Dek de kom af met folie (of een douchemuts) en laat op kamertemperatuur rijzen tot het in volume is verdubbeld. Dat kan wel 2 uren duren.




Haal het deeg uit de kom, druk met de knokkels van je vingers de lucht eruit en vorm tot een rechthoek. Rol het deeg strak op, druk het nogmaals plat, draai 180 graden en rol opnieuw strak op tot je het tot een langwerpig brood hebt gevormd.

Leg het opgebolde deeg op een met bakpapier beklede bakplaat, dek af met plasticfolie en laat opnieuw rijzen tot het bijna is verdubbeld is volume (weer ongeveer 2 uren).





Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden.


Besproei het deeg vlak voordat je het in de oven zet met water, bestrooi met bloem en kerf er met een scherp mes een paar sneden in.


Zet de bakplaat meteen in de oven, gooi een klein beetje water onder in de oven, zodat er stoom ontstaat en het brood een goede korst krijgt. Sluit direct de deur van de oven en bak het brood in ongeveer 25 minuten gaar.
Klop op de onderkant van het brood om te controleren of het goed gaar is. Het moet een dof geluid geven.


Laat het brood afkoelen op een taartrooster.

2 opmerkingen:

  1. Ziet er prachtig uit!
    Heb je zijn boek al? Als jij nou alle recepten maakt en op je blog zet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt ik oprecht gelukkig van. Echter mijn tijd is (nu ik weer full-time aan het werk ben) kostbaar en ik kan mezelf ook niet 's weekends ertoe zetten om vroeg op te staan en mijn vriendin op lekker brood te trakteren tijdens het ontbijt. Gelukkig heb ik van een kennis vernomen dat bake-off producten niet alleen croissants betreft maar ook goed tafelbrood. Hulde!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...