dinsdag 25 augustus 2015

Bavarois van mokkatiramisu


Dit is weer een heerlijk dessert voor een grote groep. Makkelijk om voor te bereiden en het presenteert prachtig, of niet? De smaak lijkt erg op tiramisu, het is alleen iets steviger. Ik denk dat ik dit misschien nog wel lekkerder vind. Na een uitgebreide maaltijd is een half plakje wel genoeg. Al kon ik later op de avond nog best een stuk op. En de dag erna bij de koffie ook...
De twee plakken die over waren heb ik ingevroren. Ik moet zeggen dat het daar niet lekkerder van wordt. Het wordt iets zompiger.
Dus nodig veel mensen uit en eet dit dessert in een keer op. Of maak de helft en gebruik een klein cakeblik.

Dit recept komt uit het prachtige boek 'Mijn favoriete desserts' van Janneke Philippi.


Ingrediënten
3 blaadjes witte gelatine (6 gram)
100ml slagroom
225 ml espresso
250 gram mascarpone
4 eetl amaretto (amandellikeur)
5 eetl suiker
175 gram lange vingers (savoardi)
50 gram pure chocolade of mokkachocolade, grof gehakt

Bereiding
Bekleed een cakeblik van 25 cm met vershoudfolie. Laat de folie royaal over de rand hangen.
Week de gelatine een paar minuten in een kom met ruim koud water.
Klop de slagroom lobbig met een mixer.
Knijp de gelatine goed uit. Los de gelatine al roerende op in de helft van de hete koffie en laat iets afkoelen.
Klop de mascarpone met de amaretto en de suiker romig. Mix er de koffie met gelatine door. Spatel tenslotte luchtig de slagroom erdoor.

Doop de lange vingers een voor een in de rest van de koffie en leg ze op de bodem van de cakevorm. Schep er 1/3 van het mascarponemengsel op. Maak zo nog 2 lagen.

Vouw de folie strak over de bavarois en zet minstens 4 uren in de koelkast om op te stijven.

Stort de bavarois op een schaal, verwijder de vorm en de folie. Bestrooi met de chocolade.
Serveer in plakken, of halve plakken.

4 opmerkingen:

  1. Euh, euh ... ik was geen toetjesmens, zei ik toch? Geldt niet/nooit voor mokkabavarois. En het vreemde is dat ik niet eens gewone koffie lust. En wat een prachtige foto! Hap. Hap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben eigenlijk ook niet zo van de toetjes... maar dat komt niet meer geloofwaardig over als je m'n blog bekijkt. De koffiesmaak valt niet erg op, omdat je ook amandel proeft. Volgens mij lust iedereen wel mokkatiramisu...
      Groet Judith

      Verwijderen
  2. Lijkt me een lekkere en luchtige variant van tiramisu, Judith. Het voordeel bovendien is dat er geen rauw ei in verwerkt is, zoals bij de "echte". Ik onthoud deze, bedankt! Groetjes, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waaaaaa Judith, dit is echt feest! Moet ik iets mee met de komende feestdagen. Grazie mille!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...