maandag 31 augustus 2015

Ossenstaart, langzaam gestoofd in de slowcooker


De zomer loopt op z'n einde. Dat vind ik helemaal niet erg, want dan komen de lekkere herfstgerechten weer op het menu te staan. Nu is dit niet perse een gerecht voor de herfst, maar het smaakt met slecht weer toch beter dan wanneer het buiten 25 graden is.
Ossenstaart is heerlijk smaakvol stoofvlees. Ik maak het eigenlijk te weinig. Sinds enkele maanden ga ik naar een andere slager die prachtig rundvlees uit de regio verkoopt. Zo ook deze stukken ossenstaart. Het is een heerlijk stoofgerecht dat ideaal is voor de slowcooker. Een gewone stoofpan kan natuurlijk ook.
Wij aten dit met aardappeltjes en sperzieboontjes. Met rijst of pasta is het ook lekker.

Een leuke blog met ossenstaartfans is ministerieetenendrinken.nl. Ik werd door deze blog enthousiast om dit gerecht te maken.


Ingrediënten, voor 3-4 personen
1 kilo ossenstaart (of te wel runderstaart)
2 eetl bloem
2 uien, gesnipperd
2 stengels bleekselderij, in blokjes
2 winterwortels, in blokjes
4 tenen knoflook, gesnipperd
2 eetl tomatenpuree
2 takjes tijm
2 takjes rozemarijn
2 laurierbladen
1/2 theel karwijzaad
1/2 liter runderbouillon
1/2 fles rode wijn
zwarte peper en zout


Bereiding
Bestrooi de stukken ossenstaart aan beide kanten met peper, zout en bloem. Klop de overmaat bloem eraf.
Verhit een paar eetlepels olijfolie in een grote braadpan en bak de stukken vlees aan alle kanten bruin. Schep ze uit de pan en leg apart op een bord. Of leg ze in de slowcooker, zoals ik deed.


Bak in de hete braadpan de gesnipperde ui, bleekselderij en wortel ongeveer 5 minuten. Voeg de knoflook, tomatenpuree, tijm, rozemarijn, laurierblaadjes, karwijzaadjes en peper en zout toe. Bak nog een paar minuten en voeg dan de runderbouillon en rode wijn toe. Breng dit tegen de kook aan.
Als je dit gerecht in een stoofpan maakt, zet deze dan met de deksel erop ongeveer 5 uren op heel laag vuur, of zet de pan in een oven op 110 graden. Controleer regelmatig of er nog genoeg vocht in de pan zit en voeg water of bouillon toe als het te droog wordt. Je kunt de deksel het laatste half uur eraf laten, als er nog teveel vocht in de pan zit. Het vocht moet goed ingekookt zijn tot een dikke saus.

Ik heb de slowcooker gebruikt en dan heb je er geen omkijken naar. Voor dit soort gerechten gebruik ik alleen nog maar deze pan en ik kan het iedereen aanraden. Met de deksel op de pan, op de hoogste stand 6 uren stoven. Het resultaat is perfect zacht vlees dat van het bot valt.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb geen slowvooker dus wil het wel proberen in de gewone pan maar wanneer haal je de botten van de ossestaart?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijdens het eten! Lekker kluiven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lukt dit ook in een tajine?

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...