vrijdag 7 augustus 2015

Yoghurtcake met frambozen en citroen


Dit is een heerlijk frisse zomercake door de frambozen en citroen. De yoghurt in het beslag zorgt voor een zachte structuur en de buitenkant is goudbruin en knapperig.
Zo eet ik een cake graag.
Het recept zag ik in 'Het Farmhouse Cookbook'. Daar wordt de cake na het bakken nog bestreken met een mengsel van suiker en citroensap. Ik heb het niet gemist, moet ik zeggen.

Deze cake  viel hier erg in de smaak en ik ga hem vaker maken met zomerfruit. Je kunt ook bramen of blauwe bessen gebruiken.



Ingrediënten
115 gram zachte roomboter
225 gram kristalsuiker
fijngeraspte schil van 1 citroen
snuf zout
2 eieren (L)
250 gram bloem
2 theel bakpoeder
100 gram volle yoghurt
25 gram gemalen amandelen
200 gram verse frambozen

Bereiding
Klop de boter en suiker 5 minuten in een grote kom romig met een mixer, of gebruik de KitchenAid. Meng het citroenrasp en het zout erdoor. Klop een voor een de eieren erdoor en voeg bij het tweede ei 1 eetlepel bloem toe. Klop de rest van de bloem en het bakpoeder erdoor. Voeg de daarna de yoghurt en gemalen amandelen toe.
Meng kort tot je een glad beslag hebt.


Vet een cakeblik van 25cm (of iets kleiner) in met boter en bekleed met bakpapier.
Schep de helft van het cakebeslag in het blik. Verdeel 2/3 van de frambozen erover. Schep de rest van het beslag erover en duw de laatste frambozen iets in het beslag.

Bak de cake in een oven op 180 graden 50 minuten. Dek daarna losjes af met aluminiumfolie en bak nog 20 minuten. Steek een cocktailprikker in het midden van de cake. Als deze er schoon uitkomt, dan is de cake gaar.

Haal de cake uit de oven en laat 5 minuten afkoelen. Haal de cake voorzichtig uit de vorm en laat verder afkoelen op een rooster.
Bestrooi eventueel met poedersuiker.

1 opmerking:

  1. Oeh, dat lijkt me lekker, deze yoghurtcake ga ik gauw eens maken met bramen! Vind dit van die prima tussendoortjes voor de kinderen. En zij ook ;). Wel met wat minder suiker.

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...