donderdag 1 september 2016

Courgettesoep met Parmezaan en basilicum


Er waren zomers dat ik een overvloed had aan courgettes uit de moestuin. In die tijd heb ik veel courgetterecepten verzameld. Courgettesoep maakte ik voorheen meestal met room of crème fraîche en ik pureerde het vaak tot een gladde, romige soep. Dat begon ik toch wel saai te vinden. Bij deze soep vind ik het juist lekker dat je nog stukjes courgette tegenkomt. De Parmezaanse kaas en basilicum passen er goed bij. En zonder room is het ook veel gezonder.



Ingrediënten, voor 2 personen
2 courgettes
1 ui, gesnipperd
3 teentjes knoflook, fijngesneden
800 ml groentebouillon (van 2 blokjes)
paar takjes basilicum, grof gesneden
handje Parmezaanse kaas (of meer)
olijfolie
versgemalen zwarte peper en zeezout

Bereiding
Was de courgettes en snijd de uiteinden eraf. Snijd ze daarna in blokjes.
Verhit een scheutje olijfolie in een soeppan, voeg de ui toe en bak een paar minuten op middelhoog vuur tot de ui zacht is, maar niet bruin. Voeg de courgetteblokjes toe en bak nog een paar minuten tot de courgette wat zachter is.
Doe de knoflook en bouillon erbij en breng aan de kook. Laat ongeveer 10 minuten koken.
Pureer de soep grof met een staafmixer. Het hoeft niet fijn, het is juist wel lekker als er nog wat stukjes courgette in zitten.

Roer er wat geraspte Parmezaanse kaas door, naar smaak, en roer tot het is gesmolten. Je zult nog wat stukjes kaas blijven zien.
Breng de soep op smaak met peper en zout.
Schep de soep in kommen of borden, bestrooi met extra Parmezaan en de fijngesneden basilicum.
Druppel er nog wat goede olijfolie over.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...