zondag 29 december 2013

Tatin van sjalotten


Vandaag hadden we als lunch een tarte tatin met sjalotten en Stilton. De sjalotten komen uit de moestuin van Karin: bedankt! Deze sjalotjes waren niet zo groot; ik kon 14 stuks kwijt in een vorm van 18cm. De sjalotten moeten strak tegen elkaar liggen, het kan zijn dat je meer of minder nodig hebt, afhankelijk van de grootte van de sjalot. Je kunt een echte tarte tatinvorm gebruiken, maar een springvorm kan net zo goed.
Wij vonden het een heerlijk hartig taartje. De sjalotten zijn zacht en zoet, het deeg mooi krokant. Je kunt het zo eten, maar ik had er nog wat extra Stilton kaas over gebrokkeld. Een mooi contrast met het zoete van de sjalot. Dit ga ik zeker nog eens maken!
Deze hoeveelheid is genoeg voor een lunch voor 2 personen.
Het recept komt uit 'Vers uit de Tuin' van Sarah Raven. Ik heb het iets aangepast.



Ingrediënten
ongeveer 14 kleine sjalotten
2 eetl roomboter
1 eetl olijfolie
1 eetl bruine basterdsuiker
3 plakken bladerdeeg
zout en peper
1 theel tijmblaadjes
blauwe kaas of geitenkaas (nu Stilton)

Bereiding
Verwarmde oven voor op 200 graden.
Pel de sjalotten maar laat ze heel. Kook de sjalotten in ongeveer 10 minuten in water tot ze zacht zijn. Giet af en laat uitlekken.
Verhit de olie en boter in een pannetje, strooi de suiker erbij en laat oplossen. Voeg de sjalotten, peper en zout toe en laat de sjalotten een karamelkleur krijgen in ongeveer 5 minuten.
Leg de sjalotten in een tarte tatin vorm (of een andere bakvorm) met een doorsnede van 18cm. Maal er nog wat peper en zout over en bestrooi met de tijmblaadjes.


Leg de 3 plakken ontdooide bladerdeeg op elkaar en rol met een deegroller uit tot een cirkel die iets groter is dan de tatinvorm. Leg het deeg over de sjalotten en druk de randen iets aan.
Bak in 20-25 minuten tot het deeg is gerezen en goudbruin is.
Laat de taart iets afkoelen. Leg een plat bord op de tatinvrom en keer hem snel om, zodat de sjalotten  nu bovenop liggen en het deeg onderop.

Bestrooi evt. nog met extra tijm en kruimel er kaas over als je dat lekker vindt (ik wel!). Geitenkaas en blauwe kaas passen er beide goed bij.
Serveer warm met een groene salade.

2 opmerkingen:

  1. Zoiets staat ook nog op mijn to-do-lijstje. Het lijk me erg lekker.
    Ik heb er ook eens eentje met prei gemaakt, was ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent me (weer) net op voor, wilde deze ook gaan maken.... Ziet er heerlijk uit, hoe kan het ook anders met zulke mooie sjalotten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...