donderdag 26 december 2013

Uienbrioche met spek en kastanjechampignons



Meestal kook ik met Kerst heel uitgebreid, maar dit jaar is het allemaal wat eenvoudiger. Ook wel eens lekker om niet voor de feestdagen nog uitgebreid boodschappen te moeten doen, op zoek te gaan naar specifieke ingrediënten en een overvolle koelkast te hebben.

Gisteren heb ik de uienbrioche gebakken die in Delicious Kerst 2013 staat. Brood is altijd leuk om te maken. Dit brood ziet eruit als een kerststol, maar de vulling is met spek, ui, champignons en rozemarijn. Een heerlijke combinatie, vandaar dat het recept me meteen aansprak.
Het brood was mooi zacht en luchtig, mooi van kleur, maar eerlijk gezegd had ik het nog hartiger verwacht. Het heeft wel wat gezouten roomboter nodig om het af te maken.
In het recept stond dat er een flinke snuf zout bij de bloem moest. Dat is me voor brood bakken veel te vaag. Brood moet precies zout genoeg zijn, dat geeft juist smaak. Nu had ik verwacht dat het door de vulling met spek wel zouter en hartiger zou worden, maar dat was onvoldoende.
Dus volgende keer gebruik ik niet een snuf zout, maar zou ik 8 gram zout gebruiken, zoals ik bij de meeste broden doe. Het is wel een brood dat voor herhaling vatbaar is, lekker bij soep of bij de lunch.


Ingrediënten
500 gram bloem
250 ml karnemelk
7 gram gedroogde gist
8 gram zout
75 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
1 ei + 1 ei om te bestrijken
3 eetl amandelschaafsel

Vulling
125 gram gerookte spekblokjes
2 uien, fijngesneden
150 gram kastanjechampignons, in stukjes
1 takje rozemarijn, naaldjes heel fijn gesneden
vers gemalen peper


Bereiding
Verwarm de karnemelk met de gist tot lauwwarm (vooral niet te warm, max. 36 graden).
Kneed een soepel deeg van de bloem, boter, ei, zout en het karnemelkmengsel. Met de hand kost dit ongeveer 10 minuten. In de KitchenAid heb ik het 9 minuten gekneed.
Doe het deeg in een kom die ingevet is met zonnebloemolie, bedek met folie en laat minimaal een uur rusten tot het deeg in volume is verdubbeld.

Bak ondertussen de spekblokjes een paar minuten tot ze knapperig worden. Doe de ui, champignons en rozemarijn erbij en bak nog ongeveer 4 minuten. Breng op smaak met peper. Laat de vulling afkoelen.

 
Haal het deeg uit de kom, duw het plat en meng snel de vulling erdoor. Kneed niet te lang, maar het moet wel goed gemengd zijn. Rol of druk het deeg uit tot een ovale lap van ongeveer 30 cm doorsnede. Klap het deeg dubbel, druk de naad goed dicht en leg het op een licht met bloem bestoven bakplaat bedekt met bakpapier.
Het deeg ziet er nu uit als een kerststol. Dek af met plastic folie en laat nog 1 uur rijzen.



Verwarm de oven voor op 180 graden.
Klop het tweede ei los en bestrijk het brood ermee. Bestrooi met amandelschaafsel en bak het brood in 30-40 minuten bruin en gaar.
Laat het afkoelen op een taartrooster. Dit brood is het lekkerst als het nog lauwwarm is en je het besmeert met gezouten roomboter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...