vrijdag 15 april 2016

Wraps met kip, ras el hanout en granaatappel


Dit is eens wat anders dan Mexicaanse wraps uit de oven. En het is ook nog gezonder.
De kip wordt met het Arabische specerijenmengsel ras el hanout gekruid. Dat gebruik ik eigenlijk niet zo vaak, maar toevallig had ik laatst en nieuw bakje gekocht bij de Souk.
Het is een mengsel van meer dan tien verschillende specerijen en het is vrij pittig. Heerlijk om kip mee te kruiden.
Deze keer aten we de wraps als lunch, maar je kunt ze ook oprollen, in dikke plakken snijden en als borrelhap serveren. Meestal zie je dan wraps met gerookte zalm en kruidenkaas, maar daar ben ik eerlijk gezegd al lang op uitgegeten.

Het recept komt uit het boek 'Persiana' van Sabrina Ghayour. Een boek met recepten uit het Midden-Oosten. Al jaren een van mijn favoriete keukens.
Met de verhoudingen in het recept komt het niet zo precies. Zelf vind ik granaatappelmelasse (te koop in een Midden-Oosterse supermarkt) snel te zoet en snoepachtig, dus ik heb maar een klein beetje gebruikt.



Ingrediënten, voor 4 wraps
2 eetl ras el hanout
4 eetl olijfolie
2 kipfilets of kippendijen
4 tortilla's
1 rode ui, in dunne halve ringen
scheutje granaatappelmelasse
handje rucola
pitjes van een 1/2 granaatappel

6 eetl Griekse yoghurt (of evt. crème fraîche)
2 eetl sumak
versgemalen zout en zwarte peper


Bereiding
Meng de ras el hanout met de olijfolie en wat zout tot een pasta.
Snijd de kipfilets of kippendijen (ik hou meer van dijen dan filets) in de lengte door, zodat ze wat dunner zijn. Bestrijk de kip met de kruidenolie. Je kunt de kip zo een paar uren marineren, maar ik heb ze deze keer meteen gebakken.

Bak de kip in een grote hete koekenpan aan beide kanten ongeveer 5 minuten tot de kip krokant gebakken en gaar is. Dit hangt af van de dikte van het kippenvlees.
Leg de kip op een snijplank en laat een paar minuten rusten. Snijd daarna in repen.

Meng voor de yoghurtsaus de yoghurt en sumak door elkaar, breng op smaak met peper en zout. Je kunt evt. nog wat fijngesneden verse munt toevoegen.

Leg op elke tortilla wat repen kip en rode ui. Besprenkel met granaatappelmelasse (naar smaak). Garneer met rucola en granaatappelpitten. Strooi er nog wat sumak over en schep er een flinke lepel yoghurtsaus op.

Je kunt de wraps ook insmeren met de saus en de vulling in het midden op een rij leggen, dat rolt makkelijk op.





1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit Judith, denk dat wij dit ook wel lusten :-) Maak maar lekker veel uit dat boek en zet dat op je blog. Ik heb dat boek namelijk niet....

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...