dinsdag 5 juli 2016

Smeuïge chocoladetaart


Hier word ik wel blij van :)
Je ziet aan de foto hieronder dat deze chocoladetaart erg lekker smeuïg is. 
Daar hoef ik niet een overtuigend verhaaltje bij te schrijven. 
Ik ben gek op chocola, maar vind chocoladetaart snel te machtig. Daar had ik bij deze versie geen last van. Hij is echt lekker en ook nog eens makkelijk om te maken.
Strooi er veel cacaopoeder over, want dat maakt het af.
En gebruik goede chocolade. Ik heb altijd Callebaut callets in huis. 
Lucky me: ik heb nog 5 punten in de vriezer.

Dit recept komt van de site rutgerbakt.nl.





Ingrediënten
325 gram pure chocolade (nu Callebaut 54%)
250 gram roomboter
160 gram kristalsuiker
5 eieren (L, 275 gram)
1/4 theel zout
1 theel vanille-extract
80 gram patentbloem
cacaopoeder

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed de bodem van een springvorm van 24cm doorsnede met bakpapier en vet zowel de vorm als het bakpapier in met boter.
Ik heb een bakvorm met kartelrand en uitneembare bodem gebruikt.

Doe de chocolade samen met de boter in een hittebestendige kom en smelt deze au-bain-marie.
Meng in een andere kom de suiker met de eieren, zout en vanille-extract tot het goed gemengd is. Ik gebruik de KitchenAid. Een kom met garde kan ook.
Voeg het warme chocolademengsel toe en meng goed. Spatel daarna de bloem door het beslag.


Giet het beslag in de taartvorm en bak 25 minuten. De taart zal nog niet helemaal gaar lijken. Tijdens het afkoelen zal de taart verder opstijven, zodat de binnenkant smeuïg is.

Serveer de taart pas als deze helemaal afgekoeld is en bestrooi royaal met cacaopoeder door een zeefje. 
De taart is 2 dagen later nog heerlijk, ook als hij uit de koelkast komt.

Lekker met frambozen, slagroom of vanille ijs!



1 opmerking:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...