dinsdag 5 mei 2015

Mango-yoghurtijs


We eten weinig toetjes en ik ben ook geen liefhebber van ijs. Behalve yoghurtijs (met echte slagroom erop).
Dit ijs is op basis van (Griekse) yoghurt. Nou ja, basis, de helft is yoghurt, de helft slagroom. Het klonk mij in elk geval wel fris in de oren.
Vruchten in siroop in blik koop ik zelden, maar ik had nog een blik mango's liggen en wilde daar iets mee maken. In dit recept van Janneke Philippi, uit haar prachtige boek 'Mijn favoriete desserts' komt alles samen. Het zou wel eens een geschikt ijsrecept voor mij kunnen zijn...
De bak van de ijsmachine staat standaard in de vriezer, dus ik kon gelijk aan de slag.

Een makkelijk recept. En na een half uur was het ijs prachtig luchtig en romig tegelijk. De pistachenootjes zijn er ook heerlijk bij. Alleen vonden we het meer yoghurtijs dan mango-ijs. En (dit zeg ik niet snel) er mag best wat meer suiker is. Volgende keer 4 of 5 eetlepels suiker in plaats van 3.
Als je zelf yoghurtijs wilt maken kijk dan hier.

Ingrediënten, voor 4 personen
1 blaadje witte gelatine
1 blik mango op siroop (450 gram)
250ml volle yoghurt
200ml slagroom
4 eetl suiker
1 eetl geroosterde, gepelde ongezouten pistachenoten, grofgehakt

Bereiding
Week de gelatine 5 minuten in een kom met koud water.
Giet de mango af en vang 2 eetlepels siroop op. Pureer de mango met een staafmixer glad (pureer goed, mango heeft soms van die vezelige stukjes).
Verwarm de mangosiroop in een steelpan. Neem de pan van het vuur en los al roerende het goed uitgeknepen gelatineblaadje op in de warme siroop. Meng de siroop met de mangopuree en de yoghurt.

Klop de slagroom met de suiker stijf. Spatel de slagroom door de mangoyoghurt.
Schenk het mengsel in de ijsmachine en draai er in 30-35 minuten smeuïg ijs van.

Zet het ijs kort in de diepvries, dan blijft de structuur mooi romig.
Bestrooi het ijs voor het serveren met de pistachenootjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...