woensdag 20 mei 2015

Pannenkoekjes met pekingeend en hoisinsaus


Als ik in een goed Chinees restaurant Pekingeend op de kaart zie staan, dan kan ik de verleiding meestal niet weerstaan. Heerlijk die knapperige huid en dat zachte vlees met vetrandje. Vooral dat knapperige velletje is zo lekker.
Toen ik een tijdje geleden bij de 'Amazing Oriental' in Groningen inkopen deed heb ik me laten informeren over Pekingeend. Ik heb niet meteen een hele eend meegenomen, maar al geroosterde eend uit de vriezer.

Voor alle informatie moet je natuurlijk op de website www.aziatische-ingredienten.nl kijken. Dat is dé site waar alles over Aziatische ingrediënten te vinden is. Ik kijk regelmatig op deze site en lees elke keer weer nieuwe dingen. Er is nog zoveel te ontdekken en te experimenteren.
Zo las ik ook op de site hoe je zelf een hele pekingeend kunt marineren en ophangen. Ook leuk om een keer te proberen. Daar moet je dan wel op tijd mee beginnen, want een hele Pekingeend kun je alleen bevroren kopen, het duurt even voordat hij ontdooid is, dan moet hij in de marinade nog een tijdje hangen voordat hij de oven in kan. En dan heb je meteen een hele eend die je op moet eten. Dat doe je alleen als je veel eters krijgt die ook van eend houden.
Ik hou er van om veel zelf te maken, maar ik moet eerlijk zeggen dat deze geroosterde Pekingeend uit de vriezer me, voor de eerste keer, prima beviel.

Traditioneel hoort in de pannenkoekjes een zoete bonensaus, maar meestal zie ik het met hoisinsaus geserveerd. Ik heb de saus van Lee Kum Kee gekocht. Een bekend merk en in alle toko's te krijgen. Ik weet niet of de smaak van deze saus de echte hoisinsmaak is, maar wij vonden het erg lekker. Hoisinsaus kun je trouwens ook zelf maken, las ik.

De pannenkoekjes koop je kant-en-klaar bij de toko. Je koopt ze bevroren, net als de eend. Het zijn flinterdunne flensjes gemaakt van tarwebloem, zout en sesamolie.
Je hoeft ze alleen maar op te warmen in een stoommandje of in de magnetron.


De pannenkoekjes zijn heel makkelijk te verwerken, eenvoudig op te rollen en ze plakken goed vast. Bovendien scheuren ze niet snel. Veel makkelijker dan die rijstvelletjes die je voor springrolls gebruikt.

Voor de vulling gebruik je hoisinsaus, komkommer- en lente-uireepjes en in plakjes gesneden knapperige eend. Oprollen en smullen maar!
Twee of drie rolletjes per persoon is genoeg als voorgerecht. Serveer er nog wat extra saus bij om in te dippen.



Ingrediënten, voor 12 stuks
geroosterde pekingeend uit de vriezer (685 gram, ontbeend)
4 lente uien
4 snackkomkommers (of 1/3 van een grote komkommer)
4 eetl hoisinsaus
1 pakje pannenkoekjes voor Pekingeend (12 stuks)

Bereiding
Laat de geroosterde pekingeend ontdooien. Dat kan in de koelkast, dan duurt het ongeveer een dag. Ik heb de vacuümverpakte eend in de gootsteen in ruim koud water laten ontdooien. Dan is het binnen een half uur klaar. Dep de eend droog met keukenpapier. Leg op een bakplaat en rooster ongeveer 30 minuten in een oven op 200 graden tot het velletje bruin en knapperig is. Snijd in dunne schuine plakjes en snoep er niet teveel van, anders kun je er niet 12 pannenkoekjes mee vullen. Dat ging hier 'mis'...

 
Halveer de komkommers en verwijder evt. de zaadlijsten voor een deel met een lepeltje.
Snijd de lente uien en komkommers in even lange dunne reepjes (=julienne).

Haal de pannenkoekjes uit de verpakking en leg in een stoommandje boven zacht kokend water. Laat 3-4 minuten stomen tot ze zacht zijn. Het kan ook in de magnetron: volg dan de instructies op de verpakking.

Je kunt de lente ui, komkommer en hoisinsaus in aparte kommetjes op tafel zetten en daarnaast de pannenkoekjes en de in dunne plakjes gesneden eend. Dan kan iedereen zelf de pannenkoekjes maken.
Smeer op elk pannenkoekje met een lepeltje wat saus, leg hierop een paar reepjes lente ui en komkommer en leg er ongeveer 4 à 5 dunne plakjes eend op. Rol de pannenkoekjes op en serveer direct met wat extra saus om in de dippen.

5 opmerkingen:

  1. Dit is zooo lekker!!! Laat op de avond en ik krijg er meteen zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er super lekker uit Judith! Ik denk dat ik hier iemand heel blij mee kan maken ;-)
    Heb het ook gelezen van de hele eend, leuk maar ook veel gedoe, ga dan eerder voor jouw optie.

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Staat vanavond op het menu! Naast krabkoekjes, vega bitterballen en sushi met tonijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk gerecht en supermakkelijk te maken. Je hebt zelfs complete pakketjes met alles erin bij de chinese toko

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...