dinsdag 20 augustus 2013

Courgettekoekjes met feta



Alweer groentekoekjes?

Vorige week had ik de zoete aardappelkoekjes al op de blog gezet, maar ik kon het niet laten om deze courgettekoekjes te maken, aangezien we zoveel courgettes in de tuin hebben. Ik kook vaak met wat er in de moestuin geoogst kan worden, vandaar dat er alweer een courgetterecept voorbij komt.
Ik heb nu al zin in de herfst: weer gerechten maken met pompoen.

 
Een paar jaren geleden stonden de courgettekoekjes in de Delicious. Ik heb het recept toen overgeschreven en sindsdien maak ik ze zo. Er staat wel vaker een recept van courgettekoekjes in een kookboek of tijdschrift, en die test ik ook wel, maar dit blijft mijn favoriet.
Over koekjes gesproken: de preikoekjes van Ottolenghi zijn trouwens ook erg lekker.

Ik ben gek op kaas, dus deze koekjes vallen al snel in de smaak.  Ze zijn luchtig en zacht van binnen en de stukjes feta smelten iets. Ook de ui, munt en citroenrasp passen er goed bij. Vaak schep ik er nog een lepel Griekse yoghurt naast.
De salade die we er bij hadden is van verschillende tomaatjes uit eigen kas.
Mooi hè, die gele, oranje en rode kleuren bij elkaar.

Ingrediënten, voor  12 stuks
3 kleine courgettes, in totaal 600 gram, grof geraspt
1 kleine ui, geraspt
1 teentje knoflook, geperst
100 gram feta, verkruimeld, + extra voor erbij
2 middelgrote eieren
2 eetl  verse peterselie, gehakt
2 eetl verse munt, gehakt
80 gram bloem  (in recept staat 50 gram bloem en 30 gram rijstbloem)
geraspte schil van 1 citroen (of 1 theel sumak)
2 eetl olijfolie
Peper en zout

Bereiding
Doe de courgette in een vergiet, strooi er ½ theel fijn zout over en schep door elkaar. Laat 20 minuten staan, knijp het overtollige vocht uit de courgette en dep droog met keukenpapier. Het is belangrijk dat de courgette niet te vochtig is.

Meng in een kom de courgette, ui, knoflook, feta, eieren, peterselie, munt, bloem, citroenrasp, zout en peper naar smaak goed door elkaar.

Verhit de helft van de olijfolie op middelhoog vuur in een grote koekenpan. Schep met een lepel hoopjes courgettemengsel in de pan, druk een beetje plat met een spatel en bak aan beide kanten ongeveer 2 minuten tot de koekjes bruiner, krokanter en gaar zijn.
Leg ze op een bord met keukenpapier en bak de rest net zo.

Serveer de koekjes met extra feta, een tomatensalade en evt. wat geroosterd (Turks) brood.

 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb je blog net ontdekt en wil nu al alles proberen.
    Wat een lekkere dingen weer!
    Bedankt,hoor en de groeten van Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik al ruim een jaar lang consequent dit recept en ontvang niks dan lof, dus bij deze enorm bedankt! Ze zijn heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...