vrijdag 30 augustus 2013

Paprikasoep met geitenkaasroom


Paprika en geitenkaas passen goed bij elkaar, eigenlijk vind ik geitenkaas overal lekker bij... Kaas eet ik sowieso erg graag. Ik heb liever een kaasplankje dan een zoet dessert als we uit eten gaan.
Deze soep heb ik jaren geleden eens gemaakt en ik herinnerde me dat de soep toen wat korrelig bleef. Niet dat de smaak daar anders van wordt, maar een zachte romige soep geeft een beter mondgevoel.

Ik zag dat Jeroen Meus (van Dagelijkse Kost op de Belgische zender Één  http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/) zijn paprika's altijd schilt met een dunschiller. Helemaal niet nodig en wat zonde, dacht ik. Maar ik was nu toch wel nieuwsgierig wat het resultaat bij deze soep zou zijn.
Wat ook een verschil maakt: ik heb sinds een paar maanden de Magimix blender en die pureert de soep toch veel mooier dan de staafmixer.

Of het nu door het schillen van de paprika's komt of de blender (of beide), de soep was heerlijk zacht!



Ingrediënten
3 rode paprika's
1 gele paprika       (of andersom, van mij mag de soep wel wat roder zijn)
2 grote uien, grof gehakt
1 dl goede olijfolie
1 liter kippenbouillon
Peper, zout en suiker naar smaak

100 gram zachte geitenkaas
30 gram crème fraîche
1/2 teentje knoflook, geperst
1 eetl water

Bereiding
Haal 1 brede reep van een rode paprika af en snijd het in heel kleine blokjes (brunoise). Dit is de garnering voor de soep.

Schil de rest van de paprika's met een dunschiller en hak ze grof. Doe het hetzelfde met de ui.
Verhit de paprika en ui in de olijfolie tot ze wat zachter zijn. Voeg de bouillon toe en kook ongeveer 15 minuten. Pureer met een staafmixer of blender tot de soep mooi zacht is. Breng op smaak met suiker, zout en peper.

Meng ondertussen de geitenkaas met de crème fraîche en knoflook. Als het mengsel te dik is kun je wat water toevoegen of het met de staafmixer fijner maken. Breng op smaak met zout.

Doe de soep in een bord of kom, schep er voorzichtig wat geitenkaasroom op en garneer met de blokjes rode paprika. Druppel er nog wat extra olijfolie overheen.
Feestelijk soepje, of niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...