maandag 26 augustus 2013

Verse vijgentaart


Zodra ik de eerste vijgen weer zie liggen, neem ik ze mee. Ik vind het prachtige vruchten om te zien. Dat donkerpaarse zachte velletje, en als je  ze in vieren snijdt die mooie roze pitjes binnenin.
Om zo op te eten, op bruschetta met gorgonzola en rucola, of gevuld met blauwe- of geitenkaas en omwikkeld met parmaham uit de oven, met wat balsamicoazijn erover....  Allemaal even lekker.

 
 
Vandaag heb ik een verse vijgentaart gebakken. Ik heb een langwerpige bakvorm gebruikt, maar een ronde kan net zo goed. Doordat de vijgen niet zo lang de oven in gaan, blijven ze mooi heel en houden ze goed hun typische smaak.
Het recept komt uit 'Vers uit de tuin' van Sarah Raven. Een onmisbaar boek als je van koken en moestuinieren houdt. Er staan heerlijke seizoensgerechten in.
Ik heb het recept iets aangepast. Meestal vind ik het snel te zoet worden, maar hier mocht van mij wel wat meer suiker in.

Wat zou het toch mooi zijn om een grote vijgenboom in de tuin te hebben....
helaas heeft ons kleine boompje de afgelopen winter niet overleefd.
 



Ingrediënten
Deeg
150 gram patentbloem
70 koude roomboter, in blokjes
15 gram kristalsuiker
snufje zout
1 ei, losgeklopt met een eetl ijskoud water

Vulling
3 eieren
40 gram kristalsuiker
275 ml slagroom (of crème fraîche)
1 eetl marsalawijn (of andere zoete wijn, je kunt het ook weglaten)
40 gram geroosterd amandelschaafsel
4 verse vijgen, in kwarten gesneden    (of nog 1 of 2 als dat past)

Bereiding
Maak eerst het deeg. Meng de koude boter, de suiker en het zout door de bloem. Meng met je vingers tot een kruimelig deeg (in de keukenmachine kan ook).
Meng 1 ei met een eetl ijskoud water en voeg daarvan net genoeg toe aan het deeg tot je er een stevige bal van kunt kneden.
Rol het deeg uit en bekleed er een taartvorm van 20cm doorsnede mee (of gebruik een langwerpige zoals ik heb gedaan). Ik heb eerst wat bakpapier op de bodem van de bakvorm gelegd.
Zet de vorm 30 minuten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Prik de taartbodem met een vork in, dek hem af met een stuk bakpapier of aluminiumfolie en leg er een blinde vulling in (droge bonen bv.) Bak 20-25 minuten blind in de oven tot de bodem gaar is en iets bruiner.
Laat de taartbodem afkoelen, verwijder de bakbonen en het bakpapier.

Strooi 30 gram van het geroosterde amandelschaafsel over de bodem van de taartbodem.
Snijd de vijgen in vieren en verdeel ze over de amandelen.
Meng de eieren, suiker, slagroom en marsalawijn en giet het roommengsel erover.

Bak de taart tot de room net gestold is en bruin begint te worden. Dat duurt nog ongeveer 15-20 minuten. Bestrooi met de laatste 10 gram amandelen. Serveer warm of lauw.




 







3 opmerkingen:

  1. Hmmm, heerlijk, ik ben gek op verse vijgen en ik zou ook wel een vijgenboom in de tuin willen! Toevallig heb ik in het weekend ook een taart gemaakt in die rechthoekige vorm, snijdt altijd zo makkelijk vind je niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het ziet er mooi uit én het snijdt makkelijk.
    Ik heb ook nog een grote, bijna vierkante bakvorm (die heb ik bij jou ook wel eens gezien)maar dat is toch weer wat onhandiger. Tjsa, het oog wil ook wat...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een plaatje! Leuk ook in die vorm, die heb ik (nog) niet.....
    Het deeg ziet er ook super uit, met de MM zeker?
    Ja jammer van het vijgenboompje, de onze is ook ter ziel, waren zeker een 1 jarige vijgenboompjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...