zondag 20 oktober 2013

Appel-kaneeltaart


Een makkelijk appeltaartje voor zondagochtend. Eigenlijk wilde ik een andere taart maken, maar dat deeg moest rusten en blind gebakken worden. Dan zou de taart niet voor koffietijd klaar zijn. En ik had juist zin in een stukje taart bij het eerste kopje koffie van de ochtend.
Vandaar dit makkelijke recept van Janneke Philippi, uit het boek 'Appeltaart'. Mijn doel is om alle recepten uit het boek te maken, ik denk dat ik bijna halverwege ben.

Eigenlijk is dit een basis appeltaart. Een eenvoudig deeg en een basisvulling. Het is leuker om er nog wat mee te variëren. Zo heb ik wat citroenrasp door het deeg gedaan, daar wordt het lekker fris van.
De vulling bestaat alleen uit appel, kaneel en suiker. Wij vonden het een heerlijk fris taartje met een knapperige korst. Maar we vonden het toch wat kaal. Dus volgende keer nog wat noten er doorheen of er bovenop. Of wat amandelspijs op de bodem. Of rozijnen, als je dat lekker vindt (ik niet zo).
Ik test volgende keer eerst weer een ander recept van Janneke.

Dit recept laat wel zien dat je appeltaart dus echt niet uit een pakje hoeft te maken, want het is heel eenvoudig zelf te maken.

Ingrediënten, voor 6-8 personen
100 gram roomboter, op kamertemperatuur
100 gram suiker
200 gram bloem
1 ei
1 theel citroenrasp
snuf zout
3 grote appels (ongeveer 650 gram, nu Elstar gebruikt)
1 theel kaneel

Bereiding
Kneed in de keukenmachine of met een mixer met deeghaken de boter met 75 gram suiker, de bloem, het ei, de citroenrasp en wat zout tot een samenhangend deeg.
Druk het deeg uit op de bodem van een ingevette springvorm van 18 cm doorsnede. In het recept werd een van 20 cm doorsnede gebruikt, maar ik vind een hoog taartje er wel mooi uitzien.
Zorg ervoor dat het deeg op de randen dik genoeg is.

Schil de appels, snijd ze in blokjes en schep ze om met 25 gram suiker en de kaneel.
Schep de appelblokjes op het deeg. Druk goed aan.

Bak de appeltaart in ongeveer 35-40 minuten in een oven op 180 graden.
Laat de taart daarna in de vorm afkoelen. Als je de springvorm eerder losmaakt zal de deegrand rondom wat inzakken, omdat dit taartje redelijk hoog is.


Je kunt de appels nog inkwasten met verwarmde abrikozenjam of een zakje heldere taartgelei gebruiken. Dat ziet er mooi uit, maar is niet perse nodig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...