dinsdag 8 oktober 2013

Paddenstoelenrisotto (risotto al funghi)


 
Mmm, paddenstoelen, ik hou van de aardse smaak. Heerlijk met pasta, kip of risotto.
Deze risotto al funghi maakt iedereen en eigenlijk is het niets bijzonders, maar wel erg lekker. Laatst zag ik Georgio Locatelli op de BBC en zijn versie heb ik deze keer gemaakt.

Ik gebruik altijd 'carnaroli  superfino' rijst voor mijn risotto. Maar niet alleen de rijst is belangrijk, ook de boter en Parmezaanse kaas die je aan het einde toevoegt. Die zorgt ervoor dat het heerlijk romig en smeuïg wordt.
En zorg bij deze versie voor genoeg knoflook en peterselie door de gebakken paddenstoelen. Ik denk dat dit mijn favoriete risotto is.

Erbij hadden we een rucolasalade met tomaatjes, parmezaan en een dressing met balsamicoazijn.

 


Ingrediënten, voor 2 personen
handje gedroogd eekhoorntjesbrood (porcini, cèpes)
Bak verse paddenstoelenmix (shii-take, oesterzwammen, cantharellen, kastanjechampignons)
150 gram risottorijst (carnaroli)
1/2 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, gesnipperd
150 ml witte wijn
6 dl kippenbouillon
2 eetl roomboter
50 gram Parmezaanse kaas, geraspt
2 eetl peterselie, fijngesneden

olijfolie
peper en zout

Bereiding
Week de gedroogde paddenstoelen in heet water tot ze zacht zijn. Op de verpakking stond 30 minuten, maar ik laat ze meestal wat langer staan.

Verwarm de kippenbouillon in een pan op het vuur.

Verhit een scheutje olijfolie in een pan en fruit de ui en 1 teentje knoflook. Schep de risottorijst erdoor en bak ongeveer 2 minuten tot de korrels glanzend zijn van de olie.
Voeg 100 ml witte wijn toe (of een flinke scheut uit de fles, ik doe dat nooit in een maatbeker: een scheut in je glas en een scheut in het eten) en voeg pas een deel bouillon toe zodra de wijn helemaal is opgenomen.
Roer de risotto regelmatig en voeg steeds een scheut bouillon toe als de rijst het vorige heeft opgenomen. Het duurt ongeveer 20 minuten tot de risotto net gaar is.

Snijd de paddenstoelen in grove stukken en bak ze in iets olijfolie tot ze bruiner zijn. Voeg een fijngehakt teentje knoflook toe en bak een minuut mee. Blus af met opnieuw een scheut witte wijn. Voeg de peterselie toe en breng op smaak met versgemalen peper en zout.

Maak de risotto af door de roomboter en Parmezaanse kaas erdoor te roeren, zodat het smeuïg wordt. Breng op smaak met peper en zout.

Schep de risotto in en schaal en leg de gebakken paddenstoelen erboven op. Evt. kun je er nog wat olijfolie over heen druppelen, wat kaas boven raspen en nog peper en zout boven malen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...