donderdag 3 oktober 2013

Meringues met pistache en rozenwater


Ik had 4 eiwitten over en wilde eens de meringues van Ottolenghi (Het kookboek) maken. Ze zien er prachtig uit, maar om eerlijk te zijn vind ik meringues altijd veel te zoet. In een zwak moment heb ik wel eens zo'n grote meringue bij de V&D gekocht en dan had ik 1 of 2 happen gehad en vond ik het wel weer genoeg.
De combinatie met pistache en rozenwater is bijzonder, waardoor het niet alleen naar suiker smaakt.
Ze zijn vooral leuk om te maken. Als je van meringue houdt, dan is dit een aparte variatie.



Ingrediënten, voor 6 grote meringues
4 eiwitten (maat M), in totaal 125 gram
250 gram kristalsuiker
1 theel rozenwater
30 gram pistachenoten, fijngehakt

Bereiding
Verhit de oven op 200 graden. Strooi de suiker gelijkmatig uit op een met keukenpapier beklede bakplaat. Zet de bakplaat 8 minuten in de oven tot de suiker heet is. Aan de rand gaat de suiker smelten. Schakel de oventemperatuur daarna terug tot 110 graden.

Doe als de suiker in de oven staat de eiwitten in de kom van een keukenmachine met de garde. Laat de machine als de suiker bijna klaar is op hoge snelheid een paar minuten draaien tot de eiwitten schuimig gaan worden.
Om goed schuim te krijgen heb je echt een krachtige keukenmachine nodig, omdat het schuim heel langdurig wordt geklopt.
Giet heel rustig de warme suiker in de draaiende machine. Voeg als alle suiker erin zit ook het rozenwater toe en blijf nog 10 minuten op hoge snelheid kloppen tot het eiwitschuim koud is.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en doe een paar toefjes schuim onder het bakpapier om het goed op z'n plek te houden.
Schep met 2 eetlepels een grote dot meringue op de pistachenootjes en rol ze er voorzichtig doorheen. Leg daarna op de bakplaat. Je kunt ongeveer 6 meringues maken ter grootte van een kleine appel.
Bak ze in de oven op 110 graden in ongeveer 2 uren, tot ze aan de buitenkant droog zijn en van binnen nog zacht. Haal ze uit de oven en laat afkoelen.

1 opmerking:

  1. Wat zijn ze mooi gelukt. Ik heb dezelfde ook eens gemaakt, maar die waren niet zo mooi. Ik ga ze zeker nog eens proberen. Die van de V&D vind ik trouwens helemaal niet lekker! Deze vond ik heerlijk, ik ben er gek op!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...