maandag 21 oktober 2013

Pompoensoep met mangochutney


Op veel blogs en in culinaire tijdschriften komt op dit moment de pompoensoep weer voorbij. En dat is niet zo gek in oktober, het is een echte herfstgroente.
Er zijn zoveel variaties, en ook al vind ik dit recept heerlijk, ik blijf toch steeds nieuwe recepten proberen. Je zou toch zeggen dat je op een gegeven moment een lijst met favoriete recepten hebt en deze blijft maken, omdat je weet dat het goed is. Maar nee, zo werkt het niet. In tijdschriften en kookboeken weten ze het weer net zo mooi te presenteren en op de foto te zetten dat je denkt 'dit is hét recept, dit móet ik maken'.

Deze soep heb ik gemaakt met een pompoen uit eigen tuin, een butternut. Deze pompoen is niet feloranje, maar wat gelig. Ook het vruchtvlees is lichter van kleur en minder zoet.
Volgende keer gebruik ik weer een oranje pompoen zoals Uchiki Kuri, Hokka of Red Kuri. De gewone oranje pompoen die je in de winkel koopt.
Ik vind dat pompoensoep oranje hoort te zijn, net of smaakt het dan beter. De butternut vind ik lekkerder in een stoofschotel. Voor soep moet de pompoen een zoete en nootachtige smaak hebben en dat heeft deze pompoen minder.





Ingrediënten
1 pompoen (een oranje dus)
1 ui, in stukken
1 teentje knoflook, fijngesneden
1 eetl olijfolie
1 liter groentebouillon
1 eetl komijnpoeder
1 eetl korianderpoeder
3-4 eetl mangochutney
peper en zout

Bereiding
Voor pompoensoep hoef je pompoen niet te schillen. Bij deze butternut heb ik het wel gedaan, omdat ik niet weet of deze schil bitter is of niet. Een butternut is makkelijk te schillen met een dunschiller, omdat de schil gladder en dunner is. Snijd de geschilde pompoen in stukken.

Verwarm de olijfolie in een grote pan. Voeg de pompoenstukken en de ui toe en bak een paar minuten. Voeg de knoflook, komijn, koriander en de bouillon toe en kook ongeveer 15 minuten tot de pompoen gaar is.
Pureer de soep in een blender om met een staafmixer. Breng op smaak met peper en zout en verdun evt. nog met extra heet water tot de soep een mooie dikte heeft.

Meng dan de mangochutney erdoor. Dit geeft een heerlijke zoete smaak en het past heel goed bij pompoen.

Deze keer heb ik nog geroosterde pompoenblokjes in de soep gedaan en er wat platte peterselie over gestrooid. Je kunt het ook weglaten.

Voor de geroosterde pompoenblokjes schil en snijd je een paar parten pompoen in blokjes van 1-2 cm groot. Besprenkel met olijfolie en strooi er wat zout en peper over.
Rooster de pompoen op een bakplaat, bekleed met bakpapier, in ongeveer 15 minuten in een oven op 180 graden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...