zaterdag 12 oktober 2013

Geitenkaassalade met walnoten en Franse vinaigrette

 
Als ik ergens ga lunchen kies ik vaak voor een broodje of salade met geitenkaas. Geitenkaas is denk ik mijn favoriete kaas, al is het maar afwachten wat voor soort kaas je krijgt. Het moet niet te jong, romig en zacht zijn, maar juist wat korrelig en brokkelig met een korst die naar geit smaakt.
De bettine van de AH is me veel te mild. Bij de Hanos verkopen ze een heerlijke chèvre buche met echte geitensmaak.
 
Toevallig zag ik gisteren op de blog van Karin (huistuinenkeukenvertier.blogspot.nl) ook een geitenkaassalade voorbij komen. Ik weet dat zij er ook erg van houdt.
Deze versie komt uit het boek 'Het Franse brasserie kookboek' van Daniel Galmiche. Deze kok komt wel eens in Saturday Kitchen koken, zodoende wist ik dat dit kookboek zou verschijnen. Het is dan natuurlijk afwachten of het ook in Nederland wordt uitgegeven.  Van de buitenkant ziet het er misschien niet zo aantrekkelijk uit, maar er staan prachtige foto's in en veel klassiekers. Gewoon een mooi boek voor in de kast tussen de andere Franse kookboeken.
 
Aan de Franse vinaigrette heb ik nog knoflook toegevoegd. Dat is wel zo lekker.
 

 
Ingrediënten
1 klein strokje witlof witlof
1 kleine radicchio of roodlof
handje rucola
een handje walnoten
zoveel geitenkaas als je lekker vindt
 
Franse vinaigrette
2 theel dijonmosterd
2 eetl rode of witte wijnazijn
2 eetl water
125 ml olijfolie
1 teentje knoflook, geperst
peper en zout
 
Bereiding
Maak de vinaigrette door alle ingrediënten met een garde door elkaar te kloppen tot er een romige emulsie ontstaat.
 
Rooster de walnoten een paar minuten in een hete pan tot ze knapperig worden. Bestrooi met iets zout en laat afkoelen.
 
Verdeel de witlof en radicchio in aparte blaadjes en verdeel ze over 2 borden. Leg er een toefje rucola bovenop. Verdeel de walnoten over de salade, brokkel de kaas er omheen en giet er voldoende vinaigrette over.

De overgebleven vinaigrette kun je afgedekt nog een week in de koelkast bewaren.
 
 
 


1 opmerking:

  1. Die van mij was wel wat simpeler, niet eens uit een boekje.... en toch lekker.
    Deze ziet er ook heerlijk uit, mmm geitenkaas is altijd lekker, maar dat wist je al ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...