vrijdag 11 oktober 2013

Frisse citroentiramisù met amaretti


Vorige week heb ik het nieuwe kookboek van Janneke Philippi gekocht:  'Mijn favorieten desserts'. Uit haar appeltaartenboek heb ik al veel recepten gemaakt. Ik keek dan ook uit naar haar nieuwe boek: het is in een woord geweldig.
Groot, zwaar, prachtige foto's en heerlijke recepten. Echt een aanrader! En dan hou ik nog niet eens zo van desserts...

Ik zag op verschillende blogs al recepten uit het boek voorbij komen. Ik heb de frisse citroentiramisù gemaakt, omdat ik nog amarettikoekjes had liggen en wel van frisse desserts hou.
De bodem is gemaakt van amarettikoekjes die in citroensiroop gedrenkt zijn. Net zoals je anders langevingers in koffie en likeur doopt bij de gewone tiramisu.
De citroenmousse is heerlijk luchtig en fris van smaak.

Ik vond het een heerlijk dessert. Leuk om te maken en handig omdat het kleine eenpersoonsgebakjes zijn.
Nu het 's avonds weer donker is krijg ik het alleen niet zo mooi op de foto...


Ingrediënten, voor 4 personen
2 citroenen (biologisch)
2 blaadjes gelatine
75 gram suiker
3 eetl limoncello (citroenlikeur)
20 amaretti
250 gram marscarpone
50 ml slagroom
poedersuiker

Bereiding
Leg 4 kookringen met een diameter van 7cm op een met bakpapier bekleed plat bord. Vet de binnenkant van de kookringen in met boter of bakspray en bekleed ook met een reep bakpapier.
Boen 1 citroen schoon (gebruik bij voorkeur biologische citroenen) en rasp de gele schil eraf.
Pers beide citroenen uit en meet 100 ml sap af. Week de gelatine 5 minuten in een kom met koud water.

Breng de citroenrasp met het sap en de suiker in een steelpan tegen de kook. Roer tot de suiker is opgelost. Neem de pan van het vuur en voeg de limoncello toe. Je kunt dit ook weglaten, maar de citroensmaak wordt er nog beter van.
Doop 16 amaretti 1 voor 1 in de warme citroensiroop en leg ze als taartbodem in de kookringen.

Verwarm de resterende citroensiroop opnieuw. Knijp de gelatine goed uit en los de gelatine al roerende op in de hete siroop. Haal de pan van het vuur.

Klop met een garde of mixer de mascarpone met de slagroom tot een dikke, romige crème.
Voeg de citroensiroop toe en schep de citroenroom vervolgens op de amaretti.

Zet de tiramisu minstens 2 uren in de koelkast om op te stijven.
Zet ze voor het serveren op aparte bordjes, verwijder de kookring en het bakpapier.
Leg op elke tiramisù een amaretti en bestrooi met poedersuiker.



2 opmerkingen:

  1. Ik ben ook zo blij met dit boek! Dit weekend staat de citroentiramisù hier op het programma!
    Lijkt me heel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als jullie nou veel uit dit boek gaan maken en op de blog's zetten....... hoef ik het boek niet te kopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...