zaterdag 21 juni 2014

Auberginebootjes uit de oven


Ik heb voor het eerst echt lekkere aubergines gegeten toen ik voor drie maanden in Istanbul was. In de Turkse keuken wordt veel met aubergine gekookt. Ik wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren met aubergine. Toen ik thuis kwam heb ik nog een aubergine-kookboek gekocht, met alleen maar auberginegerechten. Maar de lekkerste gerechten kom je toch tegen in de Turkse kookboeken en de boeken van Ottolenghi niet te vergeten.
Dit recept komt uit 'Veg'.
Ingrediënten, voor 2 personen
2 aubergine
3 teentjes knoflook, fijngesneden
2 snufjes gedroogde chilivlokken
4 eetl olijfolie
peper en zeezout
4-6 eetl Griekse yoghurt
8 blaadjes verse munt, fijngesneden

Bereiding
Snijd de aubergines in de lengte doormidden. Maak met een mesje om de 1cm diepe sneden in het vruchtvlees, maar prik hierbij niet door de schil heen.

Meng de knoflook met de chili en de olijfolie. Verdeel de olie over de aubergines en zorg ervoor dat het goed in de sneden komt. Sprenkel er evt. nog wat extra olie over.

Bestrooi de auberginehelften met peper en zout. Leg ze met de snijkanten naar boven op een braadslede.
Zet ze ongeveer 40-50 minuten in de een oven van 190 graden, tot de aubergines goudbruin en flink geslonken zijn.

Laat de aubergines wat afkoelen. Dien ze warm op met wat yoghurt en de fijngesneden munt. Koud vind ik het ook lekker.


1 opmerking:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...