donderdag 19 juni 2014

Sardientjes met salsa van olijven, bleekselderij en rozijnen


Bij de visboer zag ik dikke verse sardientjes liggen. De twee klanten voor me kochten ze en ik kon het ook niet laten. Deze sardientjes waren al schoongemaakt.
Het recept komt het 'Het kookboek' van Ottolenghi. Soms kook ik een paar keer per week uit zijn boeken, maar nu was het alweer een tijdje geleden. Dit gerecht heb ik eerder gemaakt en het kreeg toen een 9. Dat had ik niet verwacht toen ik de ingrediëntenlijst zag. Maar zoals bij de meeste recepten van Ottolenghi: de combinatie is super.

Ook lekker met vers gegrilde makreelfilets.


Ingrediënten, voor 2 personen
6 verse sardientjes
1 stengel bleekselderij, in plakjes
30 gram gemengde olijven, ontpit, in plakjes
1 eetl kappertjes
30 gram rozijnen
handje bladpeterselie, grof gesneden
1 1/2 eetl sherryazijn
4 eetl olijfolie
3 eetl honing
peper en zeezout


Bereiding
Meng de bleekselderij, olijven, kappertjes, rozijnen en peterselie door elkaar. Maak een dressing van de sherryazijn, olijfolie en honing en meng dit door de salsa. Laat ongeveer 15 minuten staan om de smaken goed in te laten trekken.
Het moet zoet, zuur en zout smaken. Breng op smaak met peper en zout.

Klap de sardientjes open en druk ze plat.
Bak in een hete koekenpan in iets olijfolie in ongeveer 3 minuten tot ze net gaar zijn.

Serveer de vis heet of lauw met een flinke lepel salsa erop.


3 opmerkingen:

  1. Dit ken ik, hebben we dat 'samen' ook niet gemaakt? Was echt lekker, boven verwachting. Tja de markt in Grun......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt! En toen waren we er heel enthousiast over. Vandaar dat ik er meteen aan dacht toen ik bij dezelfde visboer weer die sardientjes zag liggen...

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...