maandag 18 maart 2013

Griet met geroosterde wortelgroenten

 

Weer een recept uit het nieuwe kookboek van Nathan Outlaw 'Vis uit onze Zee'.
Ik heb een hele griet gehaald, een prachtige platvis. Deze heb ik gefileerd, waarna je 2 grote en 2 kleine filets hebt. Van een griet van 700 gram heb je na het fileren ongeveer de helft over.
De rest heb ik ingevroren om later eens een visbouillon van te maken.
In het recept stond er een rodewijnsaus bij. Ik heb het niet gemist, maar denk dat het er goed bij zou passen.
Ingrediënten
1 hele griet, gefileerd
2 (oer)bieten
2 pastinaken
2 wortels
1 rode ui, gepeld, in grove parten
2 teentjes knoflook, gepeld en geplet
3 takjes tijm
Scheutje rode wijn azijn
Olijfolie
Peper en zout
Boter
Ik had nog een paar geroosterde aardappelen over die ik erbij heb gedaan.

Bereiding
Fileer de griet.
Kook de bieten met schil ongeveer 10 minuten in water met azijn. Laat daarna afkoelen, pel ze en snijd in dikke plakken.
Schil de pastinaken en wortels met een dunschiller. Snijd de wortel in dikke plakken.
Snijd de pastinaken in de lengte in kwarten, verwijder de harde kern en snijd in stukken van ongeveer 5cm.
Kook de wortel in gezouten water 2 minuten, doe de pastinaken erbij, kook nog 3 minuten. Giet af.

Doe de parten ui en de knoflook met 2 takjes tijm, peper, zout en olijfolie in een braadslede.
Bak 5 minuten in een oven op 200 graden.
Voeg daarna de biet, wortel en pastinaak toe en rooster nog eens 15 minuten.

Strooi peper en zout op de vis.
Bak de grietfilets op de huid in een hete pan met wat zonnebloemolie. Druk de filets goed aan, anders trekken ze krom. Bak ongeveer 2-3 minuten op de huid, draai om, zet het vuur uit en laat de rest van de vis garen. Leg nog een paar klontjes boter op de vis.

Schep de geroosterde groenten op een bord, leg er de vis op en strooi er nog extra peper en zout over en nog wat olijfolie.

Griet van 700 gram
 



1 opmerking:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...