zondag 17 maart 2013

Oesters

 

Twee weken geleden heb ik heerlijke oesters gehad in Hotel New York in Rotterdam.
Gisteren waren ze in de aanbieding bij de Hanos, dus ik moest ze wel kopen... :)

Dit zijn Fines de Claires, Franse oesters (de Zeeuwse waren er niet meer).
De oesters heb ik geopend met een gewoon mes i.p.v. een oestermes. Dat viel me niet tegen. Als je ze met de bolle kant naar beneden in een handdoek vasthoudt, dan kun je het mes er goed tussenwrikken. Het vocht moet erin blijven, dus hou de oester niet scheef als je 'm openmaakt.

Ik heb er twee gerechtjes mee gemaakt.
Eerst rauwe oesters met een daarbij rode wijnazijn met een sjalotje, wat Kikkoman sojasaus en peper. Met een lepeltje kun je wat van het azijnmengsel in de oester scheppen.
Je slurpt ze daarna zo weg.

Daarna heb ik de rest van de oesters gepaneerd zoals in het kookboek 'Vis uit eigen Zee' van Nathan Outlaw staat.
Haal eerst alle oesters uit de schelpen, het vocht hoef je nu niet te bewaren. Haal ze een voor een door de bloem gemengd met peper en zout, een losgeklopt ei en daarna door panko (Japans broodkruim).
Frituur ze op 180 graden in een neutrale olie, ik heb arachideolie gebruikt.
Ze zijn in 1-2 minuten bruin en krokant. Laat ze uitlekken op keukenpapier en strooi er nog wat grof zeezout op.

Ik heb er een citroenmayonaise bij gemaakt. In het boek staat een recept om zelf de mayonaise te maken. Dat doe ik ook wel eens, maar dit keer heb ik mayonaise uit een pot gemengd met citroenrasp, geperste knoflook en mosterd.

Ik had nog een doradefilet van gisteren, die heb ik ontveld, in repen gesneden en op dezelfde manier gepaneerd en gebakken.

Een heerlijk voorgerecht (als je van oesters houdt)
Het hoofdgerecht en het dessert dat we hebben gehad post ik een andere keer.

Paneren van de oesters in bloem, ei en panko

Gebakken oesters met citroenmayonaise



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...