vrijdag 1 maart 2013

Bramentaartje


Woensdag heb ik weer een bramentaartje gemaakt (ook op verzoek).
Het originele recept komt uit 'De Banketbakker' van Cees Holtkamp en is met gedroogde pruimen.
Ik had nog zelf geplukte bramen in de vriezer liggen. Dit zijn hele kleintjes, eigenlijk kunnen er nog veel meer bij. Met frambozen vind ik m ook heerlijk.
Het deeg dat hiervoor gebruikt wordt, fonceerdeeg, is makkelijk te bewerken en blijft na het bakken knapperig.

Lekker met vanille saus erbij, maar zonder kan net zo goed.
Een krokante buitenkant en smeuïg van binnen.
Ingrediënten
200ml crème fraîche
1/2 vanillestokje
1 ei
40 gram suiker
Bakvorm 20cm

Fonceerdeeg
125g roomboter
125g witte basterdsuiker
3g zout
1/2 ei
1 el water (15gram)
250g patentbloem
5g bakpoeder

Meng en kneed voor het deeg de ingrediënten in een keuken machine of met de hand tot een mooie bol. Laat een paar uren, of een nacht, in folie in de koelkast rusten.
Rol het deeg uit en bekleed de ingevette bakvorm ermee.

Meng de crème fraîche, de inhoud van de halve vanillepeul, de suiker en het ei.
Schenk dit in de vorm op het deeg.
Verdeel de (bevroren) bramen over de vulling.

30 minuten op 190 graden in de oven bakken

 




1 opmerking:

  1. Haha ook op verzoek, mag ik ook een keer een verzoek indienen?
    Ziet er erg lekker uit, ik heb hem alleen nog maar met pruimen gemaakt, vind dit en frambozen een goed idee, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...