zaterdag 25 oktober 2014

Kastanjesoepje


Vorige week kreeg ik een zak vol tamme kastanjes van een vriendin; ze was een middag naar het bos geweest. Kastanjes doen we me vooral denken aan grote steden waar ze op straat gepoft worden. London, Istanbul, Parijs... die kastanjepoffers staan overal.
Maar wat kun je nog meer met kastanjes doen dan poffen?

Hier mijn grote hobby: ik heb alle boeken over kastanjes uit de kookboekenkast gepakt en op tafel uitgestald (o.a. Larousse, Julia Child, Elizabeth David) voor informatie. Uiteindelijk heb ik een recept uit 'Home Made' van Yvette van Boven gekozen: een soepje.

Kastanjes zijn heel voedzaam en worden vooral gebruikt voor kastanjepuree, kastanjecrème (beide ook in blik verkrijgbaar) en kastanjemeel.
Ze zijn lekker bij uitgebakken spek (uitbakken, kastanjes erbij, water erbij en 30 minuten zacht koken). En vooral bij wild. Overal kom je recepten tegen met wild en met kalkoen en gans. Hele gesmoorde kastanjes passen goed bij spruitjes en rode kool.
Zoete kastanjecrème wordt gebruikt in patisserie.

Nu een vervelend klusje: het pellen van de tamme kastanjes.
Maak met een puntig mes twee inkepingen (een kruisje) door de harde schaal heen, maar snijd niet in de zachte kastanje zelf. Kook ze ongeveer 5 minuten in water (langer kan ook). Haal ze eruit en pel meteen, met behulp van een mesje. Eerst deed ik dit met m'n nagels, maar na een paar kastanjes begin je dat wel te voelen.
Ik had in meerdere boeken gelezen dat je de kastanjes warm moet pellen, maar wilde toch testen hoe het gaat als ze afgekoeld zijn. Dat viel me eigenlijk niet tegen.

Als je de harde schil verwijderd hebt, zit er nog een binnenste velletje dat iets bitter is. Dit velletje is lastig te verwijderen. Het hielp niet veel door ze na het pellen van de buitenste schil nog een paar minuten in water te koken. Ik had verwacht dat het binnenste velletje dan wat los zou weken.
Na het pellen van 10 kastanjes heb ik besloten dat ze met het binnenste velletje ook lekker zijn. Dat scheelt veel werk :).

Je kunt de kastanjes zo al eten: heel, gehalveerd of in plakjes door een gerecht. Ze kunnen ook gebruikt worden in stoofgerechten of geglaceerd worden voor een nagerecht.

Dit soepje is voor circa 6 shotglaasjes, of als voorgerecht voor 2 personen. Een herfstig soepje, lekker romig en de smaak heeft iets van zoete paddenstoelen. Ik hou er wel van, maar niet iedereen was enthousiast (reactie was: melig).
De rest van de kastanjes heb ik in porties gevacumeerd en ingevroren. Dit gebruik ik later voor bij de spruitjes of rode kool.



Ingrediënten
75 gram kastanjes, gepeld
75 ml witte vermout (Noilly Prat)
150 ml room
150 ml kippenbouillon
2 kastanjechampignons, in plakjes
1 eetl olijfolie om in te bakken
zwarte peper en zeezout uit de molen
1 eetl bieslook, fijngesneden
evt. nog een paar druppels hazelnootolie


Bereiding
Kook de kastanjes ongeveer 15 minuten in de vermout, room en de bouillon. Pureer de soep glad met een staafmixer of in de blender. Breng op smaak met peper en zout.
Yvette laat de soep helemaal afkoelen in de koelkast. Wij hebben het warm gegeten.

Bak de plakjes champignon kort in de olijfolie. Laat ze op keukenpapier uitlekken.
Giet de soep in kleine glaasjes (borrelglaasjes bv.) en leg op elk soepje een of twee plakjes paddenstoel. Bestrooi met de bieslookringetjes en druppel er eventueel nog wat hazelnootolie over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...