vrijdag 10 oktober 2014

Wortelsoep met gember en koriander


We eten de laatste tijd vaak soep, omdat het zo makkelijk is om te maken en je er veel groente in kwijt kunt. Deze wortelsoep ik lekker kruidig en zacht door de kokosmelk. Je kunt er ook zoete aardappel voor gebruiken. Of pompoen.
De afgelopen jaren hadden we steeds wortels in de moestuin, maar omdat wij kleigrond hebben, vond ik het altijd vervelend om ze heel uit de grond te trekken. En dan moet je ze daarna ook nog grondig afspoelen. Ik heb dit jaar wat meer pompoenen gezaaid; veel makkelijker en net zo lekker.

 
Het recept kwam ik tegen op de blog van Caroline.
Ingrediënten, voor 4 personen
1 ui, fijn gesneden
2 eetl zonnebloemolie
1 à 2cm verse gemberwortel, geraspt of fijngesneden
1 theel komijn
1 theel kerriepoeder
500 gram wortels, geschild en in schijfjes
1 groentebouillonblokje
1 liter water
2 dl kokosmelk
1 eetl limoensap
verse koriander, grof gehakt
paar eetl Griekse yoghurt

Bereiding
Fruit de ui zacht in de olie een soeppan, voeg de gember, komijn en kerrie toe en bak een paar minuten mee. Voeg de wortels, het groentebouillonblokje en 1 liter water toe.
Kook ongeveer 20 minuten tot de wortels gaar zijn.
Pureer de soep met een staafmixer of in de blender. Ik doe dat het liefst in de blender voor een zachter resultaat.
Meng de kokosmelk door de soep, het limoensap en breng op smaak met peper en zout.

Serveer met een flinke eetlepel Griekse yoghurt en verse koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...