donderdag 16 oktober 2014

Worteltaart


Twee weken geleden werden er in Heel Holland Bakt prachtige worteltaarten gebakken. Ik vind het echt een taart voor in de herfst door de kaneel die erin zit.
Jaren geleden heb ik een Noors recept gekregen van een vriendin. Een prima recept, maar deze keer was ik wel benieuwd naar het recept van Rutger, die het vorige seizoen van HHB heeft gewonnen. In dit recept worden ook koekkruiden gebruikt en die had ik nog liggen.
De topping van roomkaas met poedersuiker vind ik niet perse nodig, maar het ziet er wel mooi uit. Worteltaart blijft door de olie die er in zit een paar dagen lekker en 'moist'.
Het is ook prima in te vriezen.

Je kunt nog walnoten of rozijnen toevoegen. En het kan ook in een cakeblik in plaats van een springvorm gebakken worden.
We vonden deze worteltaart heerlijk kruidig en zacht.

Ingrediënten
280 gram donkerbruine basterdsuiker
185 gram zonnebloemolie
1/2 theel zout
3 eieren
200 gram patentbloem
5 theel bakpoeder
2 theel kaneel
1 theel koekkruiden
300 gram wortels, geraspt  (300 gram nadat ze geschild zijn)

Evt. voor een topping
200 gram verse roomkaas
50 gram poedersuiker

Bereiding
Doe de suiker, zonnebloemolie en zout in een kom (ik doe dat in de KitchenAid) en meng 3 minuten. Klop daarna een voor een de eieren erdoor tot alles goed gemengd is.

Meng in een andere kom de bloem, bakpoeder, kaneel en koekkruiden.

Spatel het bloemmengsel door het oliemengsel.
Schep daarna de geraspte wortel door het beslag.

Leg op de bodem van een ingevette springvorm met een diameter van 24cm een stuk bakpapier.
Schenk het beslag in de springvorm en bak de worteltaart 55-60 minuten in een oven van 180 graden.


Laat de taart in de springvorm afkoelen.
Je kunt de taart zo in punten snijden, of eerst nog met de roomkaastopping insmeren.
Klop hiervoor de roomkaas met de gezeefde poedersuiker luchtig, voordat je het op de afgekoelde taart smeert.

1 opmerking:

  1. Helemaal mee eens, helemaal voor deze tijd van het jaar, heerlijk!
    Maar wat lees ik nou, het boek van Rutger, die staat toch nog niet in de kast hè, kan te gek ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...